![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,436 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,649 |
رفتارLow-High سنسور پایه SnO2 در حضور گازهای قابل احتراق و هوا در حدود ناحیه استوکیومتری | ||
نشریه دانشکده فنی | ||
مقاله 5، دوره 37، شماره 4 - شماره پیاپی 1062، اسفند 1382 اصل مقاله (301.31 K) | ||
نویسندگان | ||
سهیلا خاقانی کاوکانی؛ عباسعلی خدادادی؛ شمس الدین مهاجرزاده؛ افسانه صدر* | ||
چکیده | ||
در این مقاله اثر نسب هوا به گازهای قابل احتراق،شبیه گاز اگزوز خودروهای بنزینی،روی عملکرد اکسید فلزی نیمه هادی پایه دی اکسید قلع در دماهای مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است . گازهای قابل احتراق ترکیبات مختلفی از گاز مونوکسید کربن و اتان در هلیم بوده و با هوا مخلوط گردیده است . این بررسیها برای گاز مونوکسید کربن در هوا در محدوده دمایی C°400-300 وبرای اتان در هوا در محدوده دمایی بالاتر C°460-400 انجام شد.با تغییر نسبت هوا به گاز قابل احتراق مقاومت سنسور بصورت منحنی های بشکل S تغییر میکند که دارای سه ناحیه مقاومت کم،انتقالی و مقاومت زیاد می باشد. محدوده تغییرات مقاومت انتقالی(از مقاومت کم به زیاد) بسته به دما ونوع گاز از ده تا هزار مرتبه می باشد. همچنین ناحیه انتقالی این منحنی ها برای ترکیب گاز CO در هوا بالاتر وبرای ترکیب گازC2H6 در هوا پایین تر از نسبت استوکیومتری مربوطه اتفاق می افتد. با افزایش دما تغییرات مقاومت شدیدتر میشود. همچنین با قرار دادن یک محفظه احتراق کاتالیستی قبل از سنسور شیب منحنی S شکل در ناحیه انتقالی زیادتر شده و این انتقال در حدود نسبت استوکیومتری رخ می دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
اکسید فلزی؛ جای خالی اکسیژن؛ سنسور؛ گازهای قابل احتراق؛ محفظه احتراق کاتالیستی؛ مقاومت الکتریکی؛ ناحیه انتقالی؛ نیمه هادی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
In the present investigation, the sensitivity of a SnOz-based sensor in the presence of simulated automotive exhaust gases at different temperatures is investigated. The simulated gas is CO and/or ethane mixed with different amounts of air, to provide the corresponding automotive exhaust gases with different air-to fuel ratios at inlet to the engine. The sensor response is investigated at temperatures ranging from 300-400 DC for CO and 400-460 DC for ethane. As the air-to-fuel (CO and/or CZH6) weight ratio is varied, the resistance of the sensor shows an S-shape response: a low value for the sensor resistance at low air-to-fuel (ATF) ratios, a transition region, and a high value at high A TF ratios. The changes in the transition region, depending on the temperature and reducing gas, is as high as one to three orders of magnitude. For CO, the transition region occurs at A TF ratios lower than the stoichiometric value, while for CZH6 it occurs at values higher than that of stoichiometric. When the simulated gas passes through a catalytic burning chamber upstream of the sensor, a sharp transition in the sensor resistance occurs right at the stoichiometric A TF ratio. Therefore, the sensor can be improved to be used as lambda oxygen sensor. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,632 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 967 |