تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,496 |
تعداد مقالات | 70,219 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,412,312 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,636,341 |
آزمایش استاتیک و دینامیک پل قوسی بتنی اکبرآباد | ||
نشریه دانشکده فنی | ||
مقاله 2، دوره 37، شماره 1 - شماره پیاپی 1072، خرداد 1382 اصل مقاله (900.43 K) | ||
نویسندگان | ||
محمدصادق معرفت؛ شروان عطایی؛ اسماعیل قهرمانی گرگری* | ||
چکیده | ||
برای ارزیابی مقاومت باقی مانده پل راه آهن اکبرآباد،آزمایشهای دینامیک و استاتیک بر روی پل انجام شد. پل مزبور پنج دهانه 6 متری داشته و بصورت قوسی و از بتن غیرمسلح ساخته شده است. در آزمایش دینامیک،دیزل6محوره120تنی با سرعتهای مختلف از روی پل عبور داده شد و ارتعاشات دهانه میانی اندازه گیری شد. در آزمایش استاتیک500تن بار گسترده بر دهانه میانی پل وارد شد و تغییر مکانها اندازه گیری گردید. رفتار پل در تمام مراحل بارگذاری،خطی والاستیک باقی ماند. رفتار دینامیک پل حاکی از میرایی زیاد بود چنانچه نوسان پل پس از عبور قطار به سرعت زایل گردید. جهت مدلسازی،از اجزای محدود دو بعدی استفاده شد و مدل با نتایج آزمایشهای استاتیک و دینامیک بهنگام گردید. با پردازش سیگنالهای دینامیک،فرکانس طبیعی برابر 6/14 هرتز و ضریب ضربه معادل 35/1 محاسبه شد. مطالعات نشان داد با وجود گذشت بیش از 60 سال از ساخت پل،و وجود ترک های عمیق در مقاطع حساس،پل هنوز دارای مقاومت چند برابر بار استاندارد می باشد.با عنایت به نادر بودن آزمایشهای میدانی بر روی قوسی بتنی،نتایج آزمایش حاضر،اطلاعات ارزشمندی در مورد اینگونه پلها ارائه می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمایش استاتیک؛ آزمایش بارگذاری پل؛ آزمایش دینامیک؛ ارزیابی باقی مانده؛ به هنگام کردن مدل اجزاء محدود؛ پل راه آهن؛ پل قوسی بتنی؛ ضریب ضربه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
To evaluate the remaining load carrying capacity of Akbar-Abad Railway Bridge, dynamic and static load testing were carried out. The bridge included five identical 6-meter arches, made of mass concrete material, with more than 60-year old. In the dynamic test, a 120-ton locomotive passed over the bridge at different speeds and displacements and accelerations were recorded at critical sections. In the static test, 500 tons of rail weight was gradually applied to the middle span and deflections were measured. The bridge showed a relatively stiff response without any indication of resonance or big dynamic magnification effects during the tests. The response remained linear-elastic under maximum load and the results suggested a relatively large strength reserve, relative to the standard service loads, for the bridge. Overall, the study showed that, despite aging effects and experiencing deep and wide cracking at the crowns, the bridge still enjoyed relatively large strength reserve and safe performance. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,255 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 936 |