تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,987 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,555 |
طراحی بهینه سیستم تعلیق فعال خودرو با هدف کاهش همزمان نیرو و جرک | ||
نشریه دانشکده فنی | ||
مقاله 13، دوره 37، شماره 1 - شماره پیاپی 1072، خرداد 1382 اصل مقاله (273.47 K) | ||
نویسندگان | ||
محمد محجوب جهرمی؛ مرتضی تقی پور گورابی* | ||
چکیده | ||
هدف سیستم تعلیق خودرو،کنترل و کاهش اعتشاشات وارده از طرف جاده بر بدنه خودرو است . در بهینه سازی سیستم تعلیق باید بین خواسته های متضاد را حتی سفر و فرمانپذیری سازشی برقرار کرد. در سالهای اخیر،Jerk نیز بعنوان یکی از شاخصهای راحتی سفر در نظر گرفته شده است که به این روش،کنترل بهینه جرک JOC گفته میشود. هدف این مقاله بررسی تاثیر جرک در طراحی سیستم تعلیق فرمان بهینه برای مدل 4/1 خودرو با دو درجه آزادی و مقایسه آن با روش کنترل بهینه نیروFOC و سیستم تعلیق غیرفعال است . در بررسی انجام گرفته ، عبارات شتاب و جرک بدنه به طور مستقیم در مشخصه عملکرد روش JOCلحاظ شده است. همچنین برخلاف موارد پیشین که برای محاسبه ضرایب پسخورد از حل معادله جبری ریکاتی استفاده میشد،این بار مستقیماً(بااستفاده از همیلتونین)،معادلات کنترل بهینه بدست آمده است . نکته دیگر آنکه در هر دو روش JOC و FOC از عملگر نیرو بعنوان عامل کنترل کننده نیرو جرک استفاده شده است. نتیجه بدست آمده نشان دهنده آن است که در مقابل افزایش تغییر شکل دینامیکی تایر و جابجایی نسبی سیستم تعلیق میتوان شتاب و جرک وارد بر بدنه را کاهش داد .میزان این تغییرات با توجه به ضرایب وزنی مختلف در مشخصه عملکرد تعیین می گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
راحتی سفر؛ سیستم تعلیق فعال؛ کنترل بهینه جرک؛ کنترل بهینه نیرو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
An attempt, herein, is made to present a comprehensive solution of Jerk vs. ForceOptimal-Control of active suspensions. The comparison is made for a 1/4 car model; however, the body acceleration and jerk are directly from the system Hamiltonian. Also, in both J.O.C. and F.O.c. solutions, the force actuator is used to implement the controller. The results show that a reduction of jerk and acceleration is obtained against a higher rattle space and tire deflection. The compromise/tradeoff can be managed by setting appropriate weights in the cost function. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,722 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,662 |