تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,523,855 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,783,941 |
ذخیره سازی گاز طبیعی در مایعات هیدروکربنی-مطالعه حلالیت و دانسیته انرژی در محصولات پالایشگاه تهران | ||
نشریه دانشکده فنی | ||
مقاله 12، دوره 36، شماره 3 - شماره پیاپی 1077، آذر 1381 اصل مقاله (463.31 K) | ||
نویسندگان | ||
محمدآب شناس؛ محسن عدالت؛ افسانه صدر* | ||
چکیده | ||
ذخیره سازی گاز طبیعی در مایعات هیدروکربنی تکنیکی است جهت گسترش کاربرد گاز طبیعی در سیستمهای مصرف انرژی که نیاز به فشارهای بالا و یا دماهای بسیار پایین که در روشهای معمول ذخیره سازی نظیر CNGوLNG مشکل ساز هستند را کاهش میدهد . محلولهای متان در 52 حلال هیدروکربنی وهمچنین در نفتای سبک،نفتای سنگین،دیزل و نفت سفید پالایشگاه تهران بوسیله معادلات حالت مختلف مدل شده است. هدف محاسبات فوق تعیین حداقل فوق تعیین حداقل فشار لازم جهت باقی ماندن محلول در فاز مایع در دماهای معمولی بوده است. نتایج بدست آمده نشان میدهد که از نظر میزان ذخیره متان مناسبترین حلالها پروپان،نرمال بوتان،نئوپنتان،نرمال پنتان و ایزو پنتان می باشند و فشار ذخیره سازی تا حدود 15 مگاپاسکال پایین می آید و همچنین دانسیته انرژی محلولهای حاصل تا حدود 40% دانسیته انرژی بنزین افزایش می یابد در حالی که این نسبت برای CNGدر 25 مگاپاسکال 29% می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
حلالیت؛ دانسیته انرژی؛ ذخیره سازی؛ گاز طبیعی؛ مایعات؛ متان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Storage of natural gas in liquid hydrocarbons is one procedure for automotive natural gas usage that reduces the requirements of high-pressure or cryogenic storage needed in other common techniques such as CNG and LNG. Model solutions of Methane in 52 solvents and Tehran Refinery productions were simulated using various equations of state to determine the pressures necessary to maintain a liquid phase at ambient temperature. The calculation results show that the storage pressure can be reduced to 15 MPa, and due to the storage condition in the liquid phase, the energy density is increased up to almost 40% of the energy density of gasoline. With this technology, the low storage density of CNG and the very low storage temperature of LNG are both overcome, thus dramatically improving the technical feasibility of large-scale commercialization of natural gas powered vehicles. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,632 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 888 |