تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,493 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,602 |
ارزیابی اعتبار سازه ای: نخستین گام ضرور در مطالعات بین فرهنگی | ||
نامه علوم اجتماعی | ||
مقاله 7، دوره 12، شماره 12 - شماره پیاپی 1131، مهر 1377 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نویسنده | ||
محمود قاضی طباطبایی* | ||
چکیده | ||
در این مقاله‘ اعتبار سازه ای و روایی متن فارسی پرسشنامه گیبسون و دمبو (1984) برای اندازه گیری خود اثر بخشی معلمان دبیرستانها ارزیابی و تجزیه و تحلیل می شود. با استفاده از پنج مرحله ای که بوهرنستات (1984) برای ارزیابی اعتبار سازه ای وسایل اندازه گیری مشخص کرده است‘ تحلیل عاملی نتایج حاصل از 1730 دبیر دبیرستانهای شهر تبریز با روشهای چرخشی و غیرچرخشی‘ به استخراج دو عامل – که همخوانی کامل با عوامل استخراج شده در مطالعه گیبسون و دمبو (1984) و ویلفوک و هوی (1990) داشتند – منجر گردید. از این میان‘ نه گویه برای اندازه گیری بعد اثربخشی شخصی و هفت گویه برای اندازه گیری بعد اثربخشی تدریس حاصل شد. 16 گویه حاصل از این تحلیل‘ بار دیگر برای تأیید ساختار نظری سازه عنوان شده و همچنین ارزیابی روایی آن‘ مورد تجزیه و تحلیل عوامل تأییدی قرار گرفتند. سه سؤال اساسی در این تحقیق مطرح بود: اول اینکه‘ ابعاد خود اثربخشی معلمین در ایران کدام اند؟ و آیا این ابعاد در جوامعی که از لحاظ تاریخی‘ فرهنگی‘ اجتماعی‘ و نظامهای آموزشی متفاوت هستند‘ ثابت اند؟ دوم‘ چگونه ابعاد مورد بحث با نظریه (تئوری) خود اثربخشی باندورا مربوط اند؟ و سوم‘ پایداری درونی متن فارسی پرسشنامه مذکور چگونه بوده است و این متن تا چه حد باصورت انگلیسی آن همخوانی دارد. نتایج حاصله‘ حاکی از همسانی (ایزومورفیسم) بسیار زیاد متن انگلیسی با ترجمه فارسی‘ اعتبار سازه ای و روایی بسیار زیاد‘ همچنین ثبات عملکرد‘ قابلیت تکرارپذیری و بازیافت پذیری این وسیله – هم از لحاظ نظری و هم از نظر تجربی – در زمینه های تاریخی‘ فرهنگی‘ اجتماعی و آموزشی متفاوت است. | ||
کلیدواژهها | ||
اثربخشی تدریس؛ اثربخشی شخصی؛ اعتبار سازه ای؛ تئوری اثر بخشی؛ روایی؛ مطالعات بین فرهنگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The construct validity and reliability of the Persian version of Gibbson and Dembo's (1984) measurement instrument, to measure the self-efficacy of teachers, was investigated and assessed. Using Bohrnstedt's (1984) five steps, to assess the construct validity of the instrument, results obtained from the 1730 Iranian high school teachers in Tabriz , were first factor analyzed, using rotated and unrotated solutions. The two resulting factors were in complete agreement with the factors obtained by Gibbson and Dembo (1984) ,Wool folk and Hoy (1990) . It contained nine items measuring personal efficacy and seven items measuring the teaching efficacy dimensions of the construct. The resulting sixteen items were then factor analyzed, this time using confirmatory factor analysis, to confirm the stated theoretical structure of the construct. This research is concerned with three main questions. Firstly, what are the dimensions of self-efficacy among the Iranian high school teachers? Are these dimensions stable and the same, across different, historical, cultural, social and educational systems? Secondly how are these dimensions related to Bandura's self- efficacy theory ? Finally, how are the original English version of the instrument, compared with the Persian version and what are its internal consistancy and reliability estimates. The results show extremely high isomorphism between the English and Persian version. They also indicate very high validity, reliability, stability of function, and reproducibility of results in both theoretical and empirical grounds for the instrument across diverse , historical, cultural, social, and educational contexts, including Iran. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
construct validity, efficacy theory, personal efficacy ., reliability, teaching efficacy | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,722 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,391 |