تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,495,607 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,757,276 |
انگیزش مدیریتی و آموزش مدیریت : یک شکاف | ||
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود) | ||
مقاله 4، 39و40، شماره 0 - شماره پیاپی 1134، اسفند 1376 اصل مقاله (1008.84 K) | ||
نویسندگان | ||
دکتر علی نقی مصلح شیرازی؛ ناهید جغتائی* | ||
چکیده | ||
این مقاله مبتنی بر کار تحقیقی در زمینه مقایسه انگیزش مدیریتی دانشجویان رشته مدیریت و دانشجویان سایر رشته ها با استفاده از مقیاس تکمیل جمله ماینر( MSCS ) نگاشته شده است. در این مقاله طی بحثی اجمالی بر این نکته که مدیریت امروزه یک « تخصص » و یک « حرفه » چالشی مورد لزوم است تأکید شده است. تخصص و حرفه ای که همانند سایر تخصص ها و حرفه ها قابل فراگیری بوده و از اهمیت بسزایی برخوردار است. لیکن به لحاظ پیچیدگی فزاینده در روابط اقتصادی – اجتماعی- سیاسی جوامع امروزی و بزرگتر شدن سازمان های بوروکراتیک صنعتی و بازرگانی ، قاضای فزاینده ای نیز متوجه مدیران برای گسترش مهارت ها و توانمندی های مدیریتی ایشان است. مجموعه این مهارت ها و ویژگی های لازم برای اداره موفق امور سازمان های پیچیده – که « لازمه های نقش مدیریتی » خوانده می شود – به مراتب گسترده تر از مهارت در انجام وظایف معمول اداری است. در حالی که به نظر می رسد نظام رسمی آموزش مدیریت بازرگانی و صنعتی در کشور ، تنها و در بهترین حالت این جنبه اخیر از لازمه های نقش مدیریتی را به دانش آموختگان خود آموزش می دهد. لذا این سؤال مطرح می شود که آیا دانش آموختگان این رشته ها واقعاً مجهز به تخصص و مهارت های لازم برای ایفای نقش در سمت های چالشی و پویای مدیریتی در اینگونه سازمان ها می باشند؟ برای یافتن پاسخی نظام مند به سؤال فوق از تئوری انگیزش مدیریتی و ابزار سنجش آن یعنی مقیاس تکمیل جمله ماینر استفاده شده است. مقیاس مزبور برای اجرا بر روی گروهی از دانشجویان سال آخر رشته های کارشناسی مدیریت و گروهی از دانشجویان سال آخر دوره های کارشناسی سایر رشته های دانشگاه شیراز و علوم پزشکی شیراز ترجمه و آماده سازی شد و روائی و پایانی آن اجرا گردید. یافته های این تحقیق نشان داد که اولاً در کل نمونه به نظر می رسد هر چه محتوای دروس رشته های دانشگاهی از جنبه های عملی و کاربردی و اجرایی بیشتری برخوردار باشد دانشجویان آن رشته ها از انگیزش مدیریتی بالاتری برخوردارند. ثانیاً انگیزش مدیریتی دانشجویان آن رشته ها از انگیزش مدیریتی بالاتری برخوردارند. ثانیاً انگیزش مدیریتی دانشجویان رشته های مدیریت در مقایسه با سایر دانشجویان تفاوت چندانی ندارد. به دیگر سخن، آموزش های رسمی دوره های کارشناسی مدیریت ، به عنوان یک کاربری جهت تربیت کادرهای مدیریتی ، با دو استثناء برای این منظور بی اثر است. این دو استثنا در زمینه های انجام وظایف معمول اداری و موقعیت های رقابتی است که دقیقاً همان هایی است که در مدارس مدیریت ما بیشتر مورد توجه قرار دارند و دانشجویان رشته های مدیریت درباره آنها بیشتر می آموزند. برای اصلاح این وضعیت، به نظر می رسد که لازم است محتوای دروس و روش های آموزش و تدریس در این دوره ها مورد تجدید نظر قرار گیرد. در پایان مقاله تعدادی از روش های آموزش مدیریت که در بسیاری از کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار گرفته است، از جمله مورد پژوهی ، ایفای نقش ، شبیه سازی ، آموزش برنامه ای و آموزش آزمایشگاهی به اختصار توضیح داده شده و پیشنهاد گردیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مدیریت؛ آموزش های رسمی؛ آموزش های کاربردی؛ انگیزش؛ انگیزش مدیریتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
This article is based on recent research work conducted to compare the managerial motivations among management students with students of other fields at Shiraz University, pointing to the fact that management today is a demanding and increasing complexity of managerial role requirements and the managerial motivations of management students. According to the prevailing observations made by many authors, modern managers must possess some other skills and capabilites besides the ability to accomplish the routine administrative function. This research adopted the elements of the managerial motivations theory as being the skil1s and capabilites needed to run modern business organizations successfully. This article, then, addresses the question of suitability of the formal Iranian educationa1 courses in business management. To answer this question systematically, the MSCS-H scale is used to measure the managerial motivations of a random sample of students taken from various departments of Shiraz University. If such management courses are effective in enabling their graduates to assume managerial positions, then the management students should score much higher on MSCS scale than the students fnl111 other disciplines. In order to use the said scale in Iran, it was translated into Farsi and changed slightly to take into account the cultural differences. This was done carefully with expert help. The validity and reliability of the prepared scale was tested and found to be acceptable. The statistical analysis of the results showed, that. 1) the students of the fiedls whose course materials generally involve more practical activities are superior in managerial motivations to other students, 2) no significant differences were found in managerial motivations of the management students in , comparison with other students, 3) management students scored significantly higher only on two subscales, the routine administrative function and competitive situations - apparently because these two subjects are covered with further details throughout the management courses. It is concluded that the content of management courses and the current teaching methods should be subjected to a thorough revision, and changed accordingly. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,068 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,768 |