تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,113 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,680 |
ارائه چارچوب نظری جهت تدوین برنامه های بلند مدت آموزش عالی ایران در افق 1400 | ||
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود) | ||
مقاله 7، 39و40، شماره 0 - شماره پیاپی 1134، اسفند 1376 اصل مقاله (819.92 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر ایرج سلطانی* | ||
چکیده | ||
نهادهای متولی نظام آموزش عالی کشور با عنایت به حوزه تخصصی آموزش عالی فاقد چارچوب مشخصی برای طراحی و برنامه ریزی بلند مدت می باشند و این امر موجب ابهام در حرکت آموزش عالی به سمت آینده ای روشن و شفاف گردیده است. حرکت فعلی آموزش عالی عمدتاً مشتمل بر برنامه ریزی ها، تصمیم گیری های آنی و برنامه ریزی های مقطعی است. در این راستا خلاء برنامه های راهبردی و درازمدت کاملاً محسوس و مشهود است . از نتایج خلاء مذکور اینکه نمی توان تصویری از وضعیت حال و آینده آموزش عالی بطور شفاف ترسیم نمود. بنابراین لزوم و اهمیت تدوین چارچوب نظری برای تدوین برنامه های بلند مدت آموزش عالی کاملاً احساس می گردد. در زمینه تدوین چارچوب نظری برای طراحی و برنامه ریزی برنامه های بلند مدت آموزش عالی تحقیقی صورت گرفته که نتایج آن در دو بخش ؛ مبانی نظری تدوین برنامه های بلند مدت آموزش عالی در افق 1400 در چهار محور اساسی شامل معیارها ، چشم اندازها، پیش نیازها و چالش ها و در نهایت چارچوب نظری تعاملی در خصوص چگونگی طراحی و برنامه ریزی ، برنامه های بلند مدت آموزش عالی کشور ارائه می شود که می تواند مبنای کار متولیان و مسئوولان نظام آموزش عالی کشور قرار گیرد تا به مدد آن برنامه های بلند مدت آموزش عالی را طراحی و اجرا و ارزیابی نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی؛ برنامه ریزی؛ برنامه عمرانی؛ برنامه های بلند مدت آموزش عالی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The organizations that are responsible for the planning of the state higher education system notwithstanding their professional scope of performance, have not formulated a concrete strategy for long-term educational planning. This defect has resulted in an ambiguity in the education;'11 trend without a bright outlook and in a rather sketchy and adhoc treatment of educational planning or decision-making process. The total vacuity of 10ng-tenTI and strategic planning is quite evident and it is very unlikely to provide a clear picture of the higher educational system at present: and in future. In view of the need being significantly felt for this purpose, the research paper include:-; an investigation on the higher educational system which is presented in two parts: Firstly a conceptual framework for long-term educational planning which 100111S on the horizon for the year 1400 comprising criteria, perspectives, prerequisites and challenges. Secondly, an interactive fran1ework which introduces the nature and characteristics of designing and long-tern1 planning in the state higher educational system. These fran1eworks will provide great assistance for those who are in charge of long-tern1 policY-making for planning, designing and assessing higher educational programs. M. R. Mehregan, Ph.D. Editor | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,365 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,252 |