تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,122,844 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,050 |
تاثیر خصوصیات ژئومکانیکی توده های سنگی در ارزیابی پایداری تونل کلات | ||
مجله علوم دانشگاه تهران (منتشر نمی شود) | ||
مقاله 14، دوره 1، شماره 0 - شماره پیاپی 1339، مرداد 1384 اصل مقاله (632.28 K) | ||
نویسندگان | ||
محمد غفوری؛ صادق طریق ازلی* | ||
چکیده | ||
تونل کلات در انتهای راه آسفالته مشهد به کلات در قسمت شمال شرقی ناودیس کلات به طول 725 متر در سال 1367 بطور ناقص احداث شده است. در طی حفاری تونل به علت شرایط ساختاری بخشهایی از آن ریزش کرده است. مسیر تونل عمدتاً از میان سنگ های ماسه سنگی، آهکی و مارنی کرتاسه فوقانی عبور می کند. هدف از این مقاله، بررسی تاثیر خصوصیات ژئومکانیکی و ویژگیهای ساختاری توده های سنگی مسیر تونل کلات در ارزیابی پایداری آن جهت تعریض می باشد. برآورد خصوصیات کمی و کیفی توده سنگ در برگیرنده تونل و رده بندی مهندسی آن با استفاده از سیستم های طبقه بندی ژئومکانیکی توده سنگ (RMR), شاخص مقاومت زمین شناسی (GSI) و شاخص کیفی تونل سازی در سنگ (Q) انجام شده است. به منظور تخمین پارامترهای مقاومتی توده سنگی (مانند مقاومت فشاری تک محوره توده سنگ، مقاومت کششی، مدول الاستیسیته توده سنگ و ثابتهای هوک - بران) از معیار تجربی هوک - بران استفاده گردید. همچنین با توجه به خصوصیات ژئومکانیکی برای ارزیابی پایداری تونل جهت تعریض آن، روش عددی اجزا محدود بکار گرفته شده است. بر اساس نتایج بدست آمده، مقاطع یک و سه بترتیب دارای بهترین و بدترین شرایط از نظر پایداری می باشند. برای انتخاب سیستم نگهدارنده مقاطع مختلف تونل در هنگام تعریض از شاخص های (RMR) و Q)) نیز استفاده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل عددی؛ تونل کلات؛ خصوصیات مقاومتی توده سنگ؛ شاخص مقاومت زمین شناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Kallat tunnel is located at the end of Mashhad-Kallat motorway and constructed in (1989) at the northeast of Kalat synclinal. During the tunnel excavation, some parts of tunnel was collapsed. Kallat tunnel was excavated in sandstone, limestone and marl. This paper presents the investigation of structural characteristics and stability assessments of the Kallat tunnel for widening it. Therefore, the rock mass rating (RMR), geological strength index (GSI) and rock mass quality (Q) systems was used for estimation of quality and quantity of rock masses properties around the tunnel. In order to estimate strength parameters of rock mass (compressive strength, tensile strength, deformation modulus and Hoek-Brown constants), Hoek-Brown failure criterion was used. Also finite element method (FEM) was used for stability analysis of Kallat tunnel. According to these data, the beginning section of the tunnel has the best stability and the end section of the tunnel has the worst stability conditions. The preliminary support design of this tunnel was analyzed by empirical method using the rock mass rating (RMR) and rock mass quality (Q) systems. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Geological Strength Index, Numerical analysis, Strength parameter of rock mass | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,319 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,170 |