تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,123,203 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,224 |
مدیریت دولیت و عدالت اجتماعی | ||
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود) | ||
مقاله 5، دوره 55، شماره 0 - شماره پیاپی 1411، دی 1380 اصل مقاله (1.33 M) | ||
نویسنده | ||
علی اصغر پورعزت* | ||
چکیده | ||
با ملاحظات تاریخ زندگی اجتماعی انسان و نحوه شکل گیری دولت ها در عرصه جوامع انسانی؛ به نظر می رسد که تحقق عدالت اجتماعی؛ مبنای توجیه حیات دولت و سنگ پایه مشروعیت اقدام آن در عرصه های سیاسی اقتصادی و فرهنگی جامعه است. تلاش نوع بشر در تمنای عدالت در چالش دنباله دار صاحبنظران برای مفهوم پرداز آن انعکاس یافته و در سیر تاریخ روایت های گوناگونی از عدل را فرا روی مشتاقان عدالت قرار داد هاست به طوری که در یک دسته بندی از مکاتب فلسفی سیاسی؛ جیمز پی؛ استربا؛ آرمان سیاسی نهایی آموزه های لیبرالیسم؛ سوسیالیسم؛ لیبرال دموکراسی؛ اجتماع گرایی؛ فمنیسم و فرانوگرایی را نیل به مطلوب هایی چون آزادی؛ برابری؛ آمیزه آزادی و برابری؛ نفع عمومی؛ برابری زن و مرد و نفی فرا روایت ها و نظریه های کلان فرض کرده اتس؛ گویا جوامع بشری فراخور بلوغ و نیاز خود تعاریفی را بر مفهوم حقیقی عدل تحمیل کرده اند از این رو تامل بر تضارب آرای طرفداران مکاتب فوق ذهن را به جستجوی سرشت حقیقی عدل رهنمون می سازد سرشتی که با نفی نسبی انگاری در مفهوم پردازی عدالت بر مدار حق و تعهد به آن قابل تعریف است واسوه هایی چون عدالت احمد ی(ص) و علوی (ع) را به جهان بشریت عرضه می دارد. دیگر آنکه تمایل به عدل حق مدار و تلاش برای تحقق آن در گرو بلوغ عدل پذیری و حق گرایی عامه مردم است. از این رو می توان گفت که تحقق " جامعه عدل" متضمن "مفهوم پردازی حق مدار" و "پذیرش مشتاقانه" آن توسط اکثریت جامعه است. | ||
کلیدواژهها | ||
آزادی؛ اجتماع گرایی؛ برابری؛ حق گرایی؛ حق مداری؛ سوسیالیسم؛ عدالت اجتماعی؛ عدل پذیری؛ فرانوگرایی؛ فمنیسم؛ لیبرال دموکراسی؛ لیبرالیسم؛ مشروعیت مدیریت دولتی؛ نفع عمومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Considering the history of man's social life and the formative process of states in the human community, it appears that realization of social justice underpins the rationale and legitimacy of government action in the political, economic and cultural arenas of a society. Man's effort towards the quest of justice reflects a continuous challenge for its conceptualization by theorists where different interpretations have been presented to those who want to achieve justice. James P. Sterba, in categorizing the schools of political philopsophies, has defined the utlimate political ideals in liberal, socialist, liberal demoratic, communitarianist, feminist and post-modernist doctrines in a way towards the achievement of ambitions such as liberty, equality, a blend of equality and liberty, common good, equality between men and women, as well as negation of meta-narratives and grand theories. It seems as though human societies have forced some definitions into the concept of justice in parallel with their maturity and needs. Contemplation over the diversity of opinions of the adherents of such schools will spur the mind to seek the truth nature of justice which is explicable on the basis of the truth and obligation to it and in the light of negating relativism in conceptualization of justice, present ideal types such as Ahmadian and Alavian Justice to the mankind. Furthermore, aspirations for Truth-oriented justice and attempt for its realization are contingent on the maturity of justice acceptance and popular desire the Truth-directing. Hence it is inferred that the realization of "Justice Community" is dependent on the "Truth-oriented conceptualization" and its enthusiastic accepetance by the majority of people in the soicety. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,801 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,866 |