تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,522 |
تعداد مقالات | 70,400 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,953,903 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,087,458 |
صفات «شهر اسلامی » در «متون اسلامی » | ||
هنرهای زیبا | ||
مقاله 6، 4و5، شماره 0 - شماره پیاپی 1413، اسفند 1377 اصل مقاله (944.76 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر محمد نقی زاده* | ||
چکیده | ||
با توجه به تفاسیر متفاوتی که در مورد «شهر و شهرسازی اسلامی» ارائه می شود، شناسایی ویژگیها و صفات «شهر اسلامی» یکی از ضروریات اولیه است. در این راستا شناخت مبانی و اصولی که منشاء این ویژگی ها و صفات هستند با اهمیت خاص خویش گام اول در این پژوهش می باشند. زیرا این مبانی و اصول هستند که بایستی بر هر آنچه که به صفت «اسلامی» متصف است تأثیر گذاشته و ویژگی های آنرا مشخص کنند. وجیزه حاضر سعی در معرفی برخی صفات شهر اسلامی دارد که اهم عناوین آن عبارتند از: شهر اسلامی ، شهر تجلی توحید: اصل توحید به عنوان صفت ممیزه اسلام با سایر مکاتب و ادیان تأثیری بنیادین بر شهر اسلامی دارد که این تأثیر را در زمینه های متفاوت می توان مشاهده کرد. شهر اسلامی ، شهر عبودیت و عبادت: عبودیت حضرت حق سبحانه و تعالی ، بعنوان هدف اصلی خلقت ، بایستی تأثیر مستقیمی بر شکل و سیمای شهر اسلامی داشته باشد. در این راستا ، فضاها و عناصر عبادی و روحانی ومعنوی نه تنها بر کالبد و سیمای شهر تسلط فیزیکی و روانی دارند بلکه عامل هویت شهر نیز هستند. شهر اسلامی ، شهر تقوی: مهمترین ویژگی تقوی در رابطه با شهر اسلامی عبارت از بین بردن و یا عدم ایجاد زمینه بروز گناه می باشد. شهر اسلامی ، شهر هدایت: شهر اسلامی بایستی به انحاء مختلف ساکنینش را به سمت ارزشهای اسلامی و هدفی که اساس خلقت انسان برآن استوار است هدایت نماید. شهر اسلامی: شهر ذکر و تفکر : انسان فطرتاً به بسیاری از اصول و ارزشها آگاه است که در روز الست پیمان به رعایت آنها بسته است. این اصول و ارزش ها نیازمند یادآوری و تذکر هستند، و شهر اسلامی به طرق گوناگون می تواند این تذکر دهی را انجام دهد. در جهت تکمیل نقش تذکردهی نیازمند ایجاد زمینه تفکر، بعنوان یکی دیگر از ارزشهای اسلامی هستیم که شهر اسلامی باید زمینه ساز آن باشد. شهر اسلامی ، شهر عدالت: عدل بعنوان بارزترین صفت فعل الهی ، از ویژگیهایی است که بایستی فعل انسان ( خلیفة الله) نیز به آن متصف باشد. با عنایت به تأکید تعالیم اسلامی در مورد رعایت عدل و الزام توجه به آن در همه ابعاد زندگی ، می توان تجلی آنرا در شهر اسلامی بعنوان یکی از مناسبترین و بهترین جایها دانست. شهر اسلامی ، شهر اصلاح: یکی از اساسی ترین وظایف انسان در زمین از اصلاح در زمین و اجتناب از فساد در آن می باشد، و شهر یکی از بهترین زمینه های رعایت این اصل و وظیفه انسانی است. شهر اسلامی، شهر شکر: با توجه به معنای شکر، شهر اسلامی با بکار بردن نعمات الهی در مکان مانسب خود ، نوعی خاص از تجلی شکر عملی را به نمایش می گذارد. شهر اسلامی، شهر عبرت: تعالیم اسلامی انسان را به عبرت گیری از گذشته فراخوانده است و لذاست که شهر اسلامی آیینه عبرت اعمال گذشتگان می باشد تا اهل خویش را به تکرار حسنات و اجتناب از سیئات ترغیب نماید. شهر اسلامی ، شهر امنیت: امنیت، از بسیاری جنبه ها مورد توجه تعالیم اسلامی است و لذا شهر اسلامی تجلی تأمین همه انواع امنیت و ایمنی برای شهروندان است. شهر اسلامی؟، شهر احسان: احسان انسان نسبت به همنوع آن تعالیم اسلامی نشأت می گیرد و ملحوظ داشتن آن بر سیما و کالبد شهر اثر گذاشته و شهر اسلامی را از شهرهای دیگران متمایز می نماید. شهر اسلامی ، شهر میانه: میانه روی بعنوان تجلی عینی تعادل در همه زمینه های معنوی و مادی حیات، صفتی است که در صورت رعایت ، می تواند در اتصاف شهری به صفت اسلامی نقشی ارزنده ایفا نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
اصلاح زمین؛ سیمای شهر؛ شهر؛ شهر اسلامی؛ شهرسازی اسلامی؛ شهر مسلمین؛ فرهنگ؛ محیط زندگی؛ معنا؛ وحدت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Attending to different interpretations of Islamic city, its attributes are the most important points which should be defined. to achieve this goal, recognition of principles which are the route of these attri butes have special importance, because these principles should affect everything being called Islamic. The essay endeavors' to introduce attributes of an Islamic city which are derived from the Islamic sacred texts. An Islamic city is: the city of manifestaion of Unity (Tawhid): Tawhid as the main essential principle of Islam has to be manifested in Islamic cities. This manifestation apears in social unity and the unity of man-made and natural envi ronments. The city of worship (ibadah): Worship comprises the whole life in all its details from formal worship to everyday activities. In addition, servitude of Allah is the fundamental aim of creation. These two principles (worship and servitude) should playa vital role in the formation of the fabric of Islamic city. The spiritual urban elements have to be dominated over the whole city both psychologically and physically. The city of righteousness (taqwa): The most important effect of taqwa on Islamic city is keeping people away from sins. The city of guidance (hidayah): Built environment play_ an important role in directing Man's thought and behaviour. An Islamic city should guide its inhabitants in different ways to Islamic values and the goal which is the base of human creation and life. The city of rememberance (dhike) and contemplation (tafakkor): According to Islamic teachings, Man knows the principles and values as his nature (fit'rah) which should be remindered. The Islamic city reminds peo')le of these values by creating contact with nature, getting benefit from the Quranic verses, applying symbols and signs and by creating oppurtunities for people to contemplate. The city of justice (adl): Justice, as one of the main attributes of Allah's work, is one of the main principles which should be considered in all Man's activities as the vicegerance of God (khalifa'tallah). The Islamic city is one of the best places for the manifestation of justice. The city of improvement (islah): One of the main human tasks on Earth is doing islah and avoiding fasad (corruption), and the built environment is one of the best places in which this principle and human task can be demonstrated. The city of thanks (shoke): Paying attention to the meaning of shokr (thanks) in Islamic teachings, requires manifestation of practical shokr by the use of Diving gifts on their appropriate and relevant places. The city of lesson (ibrah): Muslims are invited to benefit from the past as a source of lessons. Therefore, an Islamic city is the mirror of lessons as a result of human acts, by which inhabitants of the city are encouraged to repeat the best things and avoid the worst. The city of safety and security (amniyat): Islam has paid special attention to different aspects of security and safety in Muslim communities. An Islamic city provides all aspects of security and safety for its inhabitants. The city of goodness(ihsan): Islamic teaching leads Muslims to consider goodness especially towards their relevants and neighbours. This consideration can affect the fabric and spacial organisation of the city and make it distinguishable from other cities. The city of moderation (ta'adol): Considering moderation, as the manifestation of justice in all aspects of human life, is one of the main attributes of an Islamic city. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8,968 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,862 |