تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,488 |
تعداد مقالات | 70,078 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,076,157 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,311,340 |
آرنولد شوئنبرگ و تکامل سنت موسیقی کلاسیک | ||
هنرهای زیبا | ||
مقاله 10، 4و5، شماره 0 - شماره پیاپی 1413، اسفند 1377 اصل مقاله (470.54 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر آذین موحد* | ||
چکیده | ||
در این مقاله به بررسی تأثیر سنت بر تکامل تفکر موسیقیایی آرنولد شوئنبرگ، آهنگساز اطریشی در قرن بیستم خواهیم پرداخت. شوئنبرگ اعتقاد داشت موسیقی همچون زندگی دستخوش تغییراتی است که در قالب قواعد بنیادین تکامل می یابد. او تکامل سنت موسیقی کلاسیک را دستخوش گسترش و استمرار دیسونانس در قطعات می داند. حضور دیسونانس در قالب گام تعدیل یافته، استفاده از مدولاسیون ها که به تدوین قواعد هارمونی منجر شد. و مدولاسیون های کروماتیک که بسط و گسترش هارمونی دیسونانت را تضمین نمودند همگی راه را برای « رهایی دیسونانس » و دستیابی به مکتب دودکافونیک در قرن بیستم گشودند. در این مقاله کارهای شوئنبرگ را در سه دوره بررسی خواهیم کرد. دوره نخست: ادامه مکتب واگنر. دوره دوم: موسیقی پانتونال و دوره سوم: مکتب دودکافونیک. با بررسی آثار ، تفکرات ونوشته های خود او، تأثیر سنن و قواعد آهنگسازی پیش از او را که در شکل گیری سبک او اهمیت چشمگیری داشتند به بحث و گفتگو خواهیم گذاشت. این تحقیق نشان خواهد داد که پیدایش آتونالیته و رهایی دیسونانس که منجر به پایه گذاری مکتب دودکافونیک توسط شوئنبرگ گردید. در قالب شاخص ترین ویژگی موسیقی کلاسیک به وقوع پیوسته و این ویژگی همان گسترش استفاده دیسونانس است. در این راه ، توجه شوئنبرگ بدنبال دستیلبی به قواعدی است که اتحاد و یگانگی را در ساختار قطعات تضمین نمایند. با بررسی کارهای او متوجه خواهیم شد که او چگونه اتحادی که توسط پلی فونی در قرن هفدهم، فرم در قرن هجدهم و متن و لایت موتیف در قرن نوزدهم بدست آمده بود توسط مکتب دودکافونیک در قرن بیستم به تثبیت رساند. 1-شوئنبرگ 2-رهایی دیسونانس 3-آتونالیه 4-مکتب دودکافونیک. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
This paper aims to study how tradition has exerted its Influence on the development of Schoenberg's musical thought. Just like life, Schoenberg believed musical thought involves a process of evolution that is governed by certain universal principles. The evolution of the classic tradition he believed was governed by dissonance. The growth of dissonance which developed along equal temperament in the seventeenth century, the devlopment of modulations which made possible the historical rise to functional tonality in the eighteenth cent ury, the chromatics' which foresaw the chromatic modulations of the nineteenth century, all led I he way toward the 'emancipation of dissonance' and the development of the Twelve Tone Technique in t1e twentieth century. "_he paper divides Schoenberg's compositional output into three periods: Wagnerian, Pan tonal and Dod ecaphonic. By reviewing Schoenberg's own writings, analyzing his works, and taking into account his, own compositions, the paper discusses the influence of previous compositional techniques and thoughts on the evolution of his style and the development of the Twelve tone Technique. The paper suggests that Schoenberg's basic concern was with the intellectual integrity of the classical tradition and proves how the Twelve Tone Technique devloped as a result of Schoenberg's search for a unified and continuous system within the framework of atonality. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,666 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,382 |