تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,488 |
تعداد مقالات | 70,078 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,076,276 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,311,409 |
بررسی اجمالی روند فیلمنامه نویسی در سینمای ایران | ||
هنرهای زیبا | ||
مقاله 11، 4و5، شماره 0 - شماره پیاپی 1413، اسفند 1377 اصل مقاله (1.32 M) | ||
نویسنده | ||
دکتر محمد نقی زاده* | ||
چکیده | ||
« هرگاه برای نوشتن آماده می شوم، ترسی در درونم بوجود می آید.» جان آزبرن سینما با قابلیت بسیار فراوان با بهره گیری از سایر هنرها و تکنولوژی نوین در فرآیند پیشرفت و تکامل خود، طیف وسیعی از دانشها ، حرفه ها و افراد غنی و هنری را به خدمت خود گرفت و ضمن معطوف کردن توجه قشرهای مختلف اجتماعی، توانست بسیاری از جنبه های زیبایی شناسی بصری، نحوه برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات ، شیوه تحلیل محتوی و ارتباط گروهی را از جنبه کمّی و کیفی و ... تحت الشعاع خود قرار دهد. در بررسی تاریخ سینمای ایران، فیلمنامه نویسی در هیچ زمان مرکز توجه دست اندرکاران این حرفه ومسئولین فرهنگی کشور نبوده است و با همه گستردگی نتوانسته خواسته های معنوی و روحی تماساگران را علیرغم نیاز انجام پژوهشهای بنیادی و کاربردی تأمین نماید. به زبانی دیگر باید عنوان کرد که گروه تحقیقی منسجمی به تحلیل سینما از جنبه فیلمنامه نویسی با توجه به تحول بنیادین در عرصه هنر فیلمنامه نویسی و ساختار آن در زمینه های تم،موضوع،ساتار، طرح داستانی، شخصیت پردازی، گفت و گوی نویسی، حادثه و فضا آفرینی به عنوان سنگ عمارت سینما در طول سالیان نپرداخته و سینمای ایران نتوانسته سهمی را در زمینه چارچوب فیلم های سینمایی در جهان بخود اختصاص دهد. رجوع به بانکهای اطلاعاتی و شبکه های جهانی Internet )) نشان دهنده عدم حضور فعال و جدی سینما و سینماگران ایرانی است. مقاله حاضر ابتدا بر این بوده است که به تحلیل « فیلمنامه های الف » سینمای ایران بپردازد. به چند دلیل عمده این مهم قابل انجام نبود و نتیجه ای در بر نداشت. الف) عدم همکاری و دسترسی به کلیه فیلمنامه ها ی درجه بندی شده در مراکز ذیربط، ب) تقسیم بنددی کیفی فیلمنامه ها به « گروه های الف، ب، ج و د » از تیرماه سال 1367 و لغو تصویب فیلمنامه ها به روال سابق، ج) برقراری مجدد تصویب فیلمنامه ها از ابتدای سال 1369 در قالب ارائه خلاصه داستان به شورای بررسی فیلمنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی . د) ابلاغ مقررات جدید تصویب فیلمنامه از آبانماه سال 1371. ه) عدم انسجام در تصمیم گیری ها و مصوبات در طی این سالیان. و) ... فیلمنامه نویسی موضوع فیلمنامه شخصیت پردازی ساختار تجربه نخست سینمای رؤیا پرداز روش علمی فیلمنامه نویسی. | ||
کلیدواژهها | ||
اصلاح زمین؛ سیمای شهر؛ شهر؛ شهر اسلامی؛ شهرسازی اسلامی؛ شهر مسلمین؛ فرهنگ؛ محیط زندگی؛ معنا؛ وحدت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Will the problem of screenplays (or scripts) be settled? Producers, directors, actors and actresses all complain of weak screen plays in the Iranian cinema. Movie-goers contend that most artistic films lack a consistent and attractive plot. What is wrong and how should this problem be addressed? Just as a fish's life depends on water, a screenplay also depends on the scriptwriter. How could the problem of script writing be settled in the Iranian cinema? What criteria and standards should be the yardsticks for approval of a script? What is the role and position of scriptwriters and what moral and material rights do they enjoy? Does the problem of script writing emanate from lack of economic and cultural support for scriptwriters? Where should funds for research on script writing and training of scriptwriters come from? If we take screen plays as the building blocks of cinema, the script writer should advance the film industry (in every way) and determine its cultural policy lines. As such, he will lay the foundations of a worthy artistic cinema. In addition to innate and inborn talent, the scriptwriter should also be afforded the chance to study script writing academically. A survey of Iranian cinema history reveals that scriptwriters have not been at the focus of attention of those in charge of the cinema for various reasons, including economic conditions (i.e. absence of required investments), cultural problems, and audience demands. In the course of years, the cinema industry has found its way (though in a deficient form) in accordance with the prevailing conditions. Many professional cinema figures complain of the government's qualitative assessment of cinema, especially script writing, and of economic rewards and punishments determined by the said assessment. They also complain of the ranking system for screen plays. Such complaint stems from the cinema officials' supervisory approach toward the directors, a move which downgrades the directors and robs them of self-confidence. When it comes to competition and policy ¬making, a discussion is raised as to whether the audience could be vested with the task of «quality control» in such a case, the screen plays will be turned into films and screened without any ranking system so that the audience could choose the best and support and protect the artistic cinema. A study of screen play writing and its developments in terms of subject theme, structure, plot, character and type, dialog, incidents and events, setting and atmosphere bring one major point to the limelight: negligence toward the screen play's structure and failure to appreciate the play Wright. In my research, I have attempted to survey the history of script writing in Iran so as to take a small step toward illustrating the existing weaknesses and features of script writing. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,664 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,756 |