![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,069 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,678,161 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,909,320 |
بررسی اثر سرعت ورود مذاب به محفظه قالب بر سلامت و خواص مکانیکی | ||
نشریه دانشکده فنی | ||
مقاله 8، دوره 41، شماره 1 - شماره پیاپی 1428، فروردین 1386 اصل مقاله (933.21 K) | ||
نویسندگان | ||
علیرضا میرک؛ مهدی دیواندری؛ مهرشاد زبردست؛ سیدمحمدعلی بوترابی* | ||
73912801 | ||
چکیده | ||
مذاب منیزیم در مجاورت هوا سریعا" اکسید شده و موجب تشکیل فیلم سطحی اکسیدی بر روی مذاب می شود، در نتیجه هرگونه تلاطم سطحی در ریخته گری منیزیم، منجر به ورود لایه های اکسیدی جامد به داخل مذاب میشود. کمبل نشان داد که برای هر فلز در حالت مذاب یک سرعت بحرانی وجود دارد که در بالاتر از آن تلاطم سطحی ایجاد می شود]1[. در این تحقیق با بررسی اثر سرعت ورود مذاب به قالب (تلاطم سطحی) بر روی خواص مکانیکی آلیاژ ریختگی منیزیمAZ91C ، ارتباط مورفولوژی مذاب ورودی به قالب و چگونگی رفتار جریان مذاب در قالب در سرعت های اولیه مختلف بررسی شد. تغییر سرعت مذاب در لحظه ورود به قالب توسط تغییر سطح مقطع راهباره در یک قالب کف ریز ایجاد شد. سپس به منظور مشاهده و مقایسه توزیع عیوب و وسعت منطقه حفرات انقباضی ( منطقه گرم) ناشی از جهت نامناسب انجماد، صفحات ریخته شده رادیو گرافی شدند. برای مشاهده مستقیم جریان مذاب از تکنیک شیشه گذاری و تصویر برداری از جریان مذاب در سیستم راهگاهی و حفره قالب استفاده گردید. آزمایش خمش سه نقطه ای برای مقایسه خواص مکانیکی صفحات ریخته شده در سرعت های مختلف و در جهت افقی انجام گردید. سطح شکست نمونه های انتخاب شده از آزمایش خمش توسط میکروسکپ الکترونی آزمایش شدند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که سرعت مذاب در لحظه ورود به قالب اثر مهمی بر خواص مکانیکی و عملکرد قطعات ریختگی دارد، به گونه ای که با کاهش سرعت به کمتر از سرعت بحرانی، تلاطم سطحی مذاب کاهش می یابد، لذا می توان انتظار خواص استحکامی بهتری را داشت. با دقت در تصاویر مربوط به ورود مذاب به قالب ملاحظه می شود که مورفولوژی مذاب ورودی به محفظه قالب در سرعت های کمتر از m/s 3/0 بصورت لایه ای و در سرعت های حدود m/s 5/0 به قارچی شکل و در سرعت های بالاتر ، تبدیل به مورفولوژی فواره ای می شود. بنابراین در صورتیکه ریخته گری مذاب منیزیم در سرعت کمتر از 3/0 انجام شود ، قطعات سالم تولید خواهد شد. تلاطم سطحی و وجود منطقه گرم در قالب های کف ریز ناشی از جهت نامناسب انجماد، سبب کاهش خواص مکانیکی می شوند، لیکن تاثیر تلاطم سطحی در این کاهش به مراتب بیشتر از منطقه گرم می باشد. بعلاوه خواص مکانیکی نمونه ها با فاصله گرفتن از راهباره و کاهش تلاطم بهبود می یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
تلاطم سطحی؛ خواص مکانیکی؛ سرعت بحرانی؛ فیلم اکسیدی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Molten magnesium alloys oxidizes rapidly in contact with air and surface oxide layer forms over surface of melt immediately. Due to high rate of oxidation, the molten of magnesium alloys are sensitive to surface turbulence during casting. The influence of casting defects on the mechanical properties of aluminum castings has been studied by a number of researchers, with the common conclusion that oxide films play a major role in the formation of these defects. Campbell shows there is a critical velocity for any of molten metals that over it, surface turbulence is occurred. Experimental work consisted of the casting of plates, 10 mm thick, of AZ91 in resin – bonded sand moulds. The metal was introduced into the mould cavity at different mold entry velocities by changing the dimensions of a bottom-gated filling system. Video recording of the filling of glass-fronted molds was a valuable technique to see the filling behavior of the alloy and the mould entry velocity of flow through the gates were measured. The models were used to investigate the liquid metal flow behavior at different in gate velocities. Distribution of macro defects including gas porosity and shrinkage area indicated in x-ray radiography. Three point bending test carried out for determine of mechanical properties in horizontal direction in different velocities. Some of samples prepared for scanning electron microscopy (SEM) fractography. In addition, energy dispersive X-ray (EDX) was applied on fractured bend test specimens. Results indicate that In-gate velocity affected on distribution of properties and performance of castings. In 10-mm plates, smooth, layer- by – layer filling is seen at velocities up to about 300 mm/s, at 500 mm/s, the mushroom morphology of entry of the melt is well developed. Vertical jet geometry of filling is observed at velocities higher than 1000 mm/s. In lower velocities, surface turbulence is decreased and the entrainment is lower, so superior properties are expected. Scanning electron fractograph showing dendrites in shrinkage pores in association with oxide films and EDX microanalysis of oxide film on fracture surface, revealing high oxygen and magnesium peaks. Due to be quiescent of melt in further from gate, mechanical properties will be improved. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
AZ91C | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,855 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,126 |