تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,101,188 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,207,944 |
بررسی امکانات تثبیت زمین لغزه در جاده های جنگلی (پیچ صنوبر در جنگل خیرود کنار به عنوان یک مدل علمی) | ||
مجله منابع طبیعی ایران (منتشر نمی شود) | ||
مقاله 3، دوره 56، شماره 1 - شماره پیاپی 1431، تیر 1382 اصل مقاله (496.2 K) | ||
نویسندگان | ||
نصرت ا... ساریخانی؛ محمدرضا گرجی* | ||
چکیده | ||
زمین لغزه در مسیر راه های جگلی، پدیده ای با ابعاد گسترده باعث ایجاد محدودیت مدیریت و بهره برداری از جنگل است. پرهیز از نقاط حساس، در مرحله طراحی شبکه، بهترین راه خلاصی از این مشکل است که نیاز به تشخیص تخصصی دارد. در موارد زیادی نیز ناگزیر از عبوردادن مسیر راه از روی این نقاط (حتی اگر شناسایی شود) هستیم و گاه هم عوارض آن پس از ساخت جاده بروز می کند. بازسازی راه در چنین مواردی بسیار پرهزینه، مشکل و وقت گیر و گاه ناممکن است؛ به طوری که اغلب به دلیل جدی بود مسئله و کمبود اطلاعات تخصصی در این باره، متوسل به تغییر مسیر می شویم. با توجه به مسائل فوق، این پدیده در قالب یک طرح پژوهشی از نظر نوع خاک و زمین یعنی دانه بندی، رطوبت، قابلیت جذب و نفوذ ... ) بررسی و کلاسه بندی و برای تکمیل مطالعات قبلی موارد زیر مطرح شد: - آنالیز و تعیین پایداری شیروانی آزاد خاک و تشخیص وضعیت آن از نظر حساسیت به حرکت؛ - انجام آزمایشات مقاومت برشی خاک، عمق سفره زیرزمینی، اثرات شدت بارندگی، پروفیل حفره، عمق و وضعیت جنس و سطح لایه غیرقابل نفوذ (برای طراحی ابنیه فنی). - تهیه نقشه توپوگرافیک از محل حساس، طراحی ابنیه فنی و سازه های توریسنگی و شبکه های زهکشی. - برآورد حجم سازه ها و عملیات ساختمانی و آماده سازی ابنیه فنی، دیواره سازی معین، زهکشی و هزینه های مربوطه. در این تحقیق پیچ صنوبر به دلایل منطقی (بازسازی های مکرر و پرهزینه و در آخرتغییر مسیر) به عنوان یک مدل، مورد بررسی قرار گرفت و در پایان معلوم شد در صورت داشتن اطلاعات کافی، بازسازی به روال علمی بسیار منطقی تر از تغییر مسیر بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ابنیه فنی؛ پروفیل حفره؛ توریسنگ؛ زمین لغزه؛ زهکشی؛ شبکه راه های جنگلی؛ عمق لایه غیرقابل نفوذ؛ مقاومت برشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The importance of landslide and mass movements, their complexity and heavy costs to forest roads, was the main reason for the continuation of the studies done in 1994 as an M.Sc. research project, which was conducted in Kheiroud-Kenar Research Forest. The previous studies made clear some of the mass movement characters, such as its classification, mechanical behaviors, moisture, Gradient curves, unrestainery slope. Then, it became necessary to study the sample area with regard to ground water level, shear resistance, rainfall frequency and intensity, base material, topography in order to be able to calculate and design the drainage and structures for the stabilization of landslide and mass movements and finally to be able to calculate the costs involved. Thus, the objectives of this research were: 1. To have the basic knowledge of impact on shears strength and slope stability analysis, 2. To have directions for calculation and design of structures and drainage networks to stabilize mass movements and landslides, and 3. To be able to estimate and compare the cost of repairing and rebuilding of the moving part of the road, as well as the costs of constructing a new connecting part of the road. The results of this study showed that due to the repetitive high costs, repairing and eventually changing the route were not a good decision. Instead, constructing a new connecting road-piece could have been a better solution for the same area. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Drainage, forest road network, landslide, Mass movement, Shear resistance | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 819 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 600 |