تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,122,727 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,230,895 |
ارزیابی کیفیت دورههای آموزشی موسسات ارائه دهنده خدمات آموزشی به شرکت ایران خودرو | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 34، شماره 1 - شماره پیاپی 1444، تیر 1383 اصل مقاله (623.25 K) | ||
نویسندگان | ||
خدایار ابیلی؛ محمدرضا هداوندی* | ||
چکیده | ||
هدف تحقیق حاضر ارزیابی کیفیت دورههای آموزشی موسسات ارائه دهنده خدمات آموزشی به شرکت ایران خودرو با استفاده از الگوی (CIPP) در سالهای 79 و 80 است. این تحقیق از نوع ارزیابانه است. جامعه آماری از پنج زیر جامعه 1) آموزش دیدگان 2) سرپرستان 3) مدیران ادارات 4) مدرسان، و 5) مدیران اجرایی موسسات آموزشی تشکیل شده است. نمونه مورد بررسی شامل 528 کارمند، 126 سرپرست، 9مدیر اداره، 8 مدیر اجرایی، 72 مدرس و 8 موسسه آموزشی است. روش نمونهگیری شمارش کامل افراد و از نوع تصادفی طبقهای است. ابزار مورد استفاده پرسشنامه و فرم مصاحبه بوده است. روش آماری 1) آمار توصیفی (جدول توزیع فراوانی، میانگین) و 2 آمار استنباطی (خی دو) است. یافتهها نشان میدهد که بستر آموزش در سطح مطلوب ارزیابی قرار دارد. در زمینه فنی و مهندسی 1) مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران و 2) شرکت کنترونیک؛ در زمینه کامپیوتر 1) شرکت داده پردازی و 2) انستیتو ایز ایران؛ در زمینه اداره مالی بازرگانی 1) موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی و 2) انجمن حسابداران خبره ایران ؛ در زمینه مدیریت و سرپرستی، سازمان مدیریت صنعتی؛ و سرانجام در زمینه زبان انگلیسی، لینگافن همگی در سطح نسبتا مطلوب ارزیابی قرار دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی آموزشی؛ خدمات آموزشی؛ دورههای آموزشی؛ کیفیت آموزش؛ موسسه آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
This article is based on a study aimed to evaluate the quality of training programs offered to Iran-Khodro Company by training institutions during 2000-2001, using CIPP Model. In this study, a total of 742 individuals were selected from groups:(a) program participants(528),(b) their immediate supervisors(126), (C) office managers(9),(d) program trainers(72), and (e) managers of training institutions(8). Different sets of questionnaires and interview checklists were used to collect data which were later analyzed by using both descriptive(frequency and average)and inferential statistics(K-square).The findings indicated that the context for offering these programs are somewhat desirable in selected training institutions. In addition, each institution is more effective in certain training area. The article ends with some recommendations for further improvement of these training programs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational evaluation, Educational services, Quality of education, Training institutions, Training programs | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,600 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,652 |