تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,122,534 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,230,525 |
بررسی خود تنظیمی یادگیری دانشآموزان و والدین: مطالعه نقش جنسیت و عملکرد تحصیلی | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 34، شماره 1 - شماره پیاپی 1444، تیر 1383 اصل مقاله (450.37 K) | ||
نویسنده | ||
معصومه صمدی* | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مطالعه و مقایسه راهبردهای خود تنظیمی در یادگیری دانشآموزان و خود تنظیمی والدین آنها با توجه به نقش جنسیت و عملکرد تحصیلی است. به همین منظور، تعداد 120 دانشآموزان دختر و پسر اول دبیرستان شهر تهران با روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شدند و با پاسخگویی به پرسشنامه راهبردهای خود تنظیمی در یادگیری دانشآموز و خود تنظیمی والدین، ادراک خود را از راهبردهای خود تنظیمی و خود تنظیمگری والدینشان نشان دادند. از معدل تحصیلی آنان نیز به عنوان ملاک عملکرد تحصیلی استفاده گردید دادههای حاصل شده با آزمون t مستقل، تحلیل واریانس یک راهه، و آزمون تعقیبی شفه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین راهبردهای خود تنظیمی در یادگیری دانش آموزان قوی و متوسط با دانشآموزان ضعیف و همینطور بین رفتارهای خود تنظیم گرانه والدین دانشآموزان قوی و متوسط با دانش آموزان ضعیف تفاوت معنیداری وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
جنسیت؛ خودتنظیمی والدین؛ راهبردهای خود تنظیمی؛ عملکرد تحصیلی؛ یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study is comparing self-regulated learning strategies in both students and their parents by focusing on the role of gender and performance achievement. The sample contained 120 girl and boy students in first grade secondary school in Tehran which were selected by random sampling. Data was collected through students self-regulated learning strategies questionnaire and parents self-regulated questionnaire. Data analysis showed that there isn’t significance differences between girls and boys in self-regulated learning strategies and there isn’t significance differences between girl’s parents and boy’s parents in self-regulation. But there is significant differences between Self-regulation high and moderate achieving groups with the low achieving ones, and also there is significant differences between parents of self-regulation high and moderate achieving groups with the low achieving ones. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Gender, learning, Parents' self- regulation, Performance achievement, Self-regulated strategies | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,658 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,436 |