تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,114,529 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,218,299 |
غالب شاعر ی توانا | ||
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 11، دوره 151، شماره 0 - شماره پیاپی 1448، مهر 1378 اصل مقاله (322.65 K) | ||
نویسنده | ||
دکترفاطمه مدرسی* | ||
چکیده | ||
بازوال پذیرفتن شکوه واقتدارامپراطوری بابری درهند وروبه کاهش نهادن حشمت وعظمت دولت صفویه درایران سبک هندی رواج واعتبار پیشین خودراازدست داد ودوران طلایی اش به سرآمد.آخرین گوینده ای که به این شیوه سخن گفت وباسرودهای رنگین خود عرصه ادب پایان دوره تیموریان رامزین نمود وآنازیکنواختی ملال انگیزمدیحه سرایان درباری بیرون آوردوتوانی تازه بخشیدشاعر تواناغالب دهلوی است.غالب با تسلطی که برملک سخن پارسی داشته است توانسته ساختاراشعارش راازرهگذر هماهنگی وتناسب عواطف واحوال روحی بازبان وواژگانی که به طورآگاهانه یاناآگاهانه ازآنهاسودجسته انسجام ووحدت بخشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آهنگ؛ اسلوب؛ توارد؛ سبک هند؛ مضمون | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
By Declining of glorious and honourable of the empire of Baberi in India and the Safavid in Iran, the Indian style had lost its credit and value and its golden age came to the end. The last poet who used this kind of Indian method and changed the boaring period at the end of Teymorian ‘s era, was Qaleb Dehlavi the skillful poet. By dominating over persion language, Qaleb, by use of words and vocabularies, could bring into harmony the structure of his poem with spritual and emotional states. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Indian style, Meaning, method, Tone | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,638 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 877 |