تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,114,090 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,217,852 |
بررسی موضوع لفظ ومعنی دردوکتاب «الصناعتین»و«دلائل اعجاز» | ||
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 13، دوره 151، شماره 0 - شماره پیاپی 1448، مهر 1378 اصل مقاله (405.95 K) | ||
نویسنده | ||
دکترعلیرضاباقر* | ||
چکیده | ||
از آنجا که سخن‘ آمیزه ای از لفظ و معناست‘ این دو عنصر تشکیل دهنده‘ همواره مورد توجه علمای بلاغت و ناقدان ادبی بوده است. در ادب عربی‘ غالب ناقدان کهن به جدایی لفظ و معنا اعتقاد داشته ‘ اصالت را به لفظ می دادند و به عبارت دیگر‘ حسن سخن را در حسن الفاظش می دانستند. اما عبدالقاهر جرجانی با نگارش کتاب دلائل الاعجاز این مبنا را بر هم ریخت و ضمن تأکید بر این که لفظ ومعنا را نمی توان از هم جدا کرد‘ اصالت ار به معنا داد و ثابت نمود که لفظ بیرون از چارچوب معنا و منظم نمی تواند هیچ مفهومی داشته باشد که به اوصافی همچون فصاحت موصوف گردد. ما در این نوشتار کوشیده ایم تا از میان هواداران نظریه کهن به بررسی آرای ابوهلال عسکری در کتاب الصناعتین پرداخته‘ سپس نظریه عبدالقاهر را تشریح نماییم. | ||
کلیدواژهها | ||
لفظ؛ معانی نحو؛ معنی؛ نظم؛ واژه های کلیدی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
As discourse is a mix of expression and content, these two elements have always been of great concern to literary critics and rhetoricians .In Arab literature, most of the critics of the past believed in the separation of expression and content, giving the originality to expression. In other words ,they depended the virtue of the discourse to the virtue of its expression. But Abdul Ghader Jorjani changed this trend in his Dalel-ol-E jaz (The reasons of the miracle) emphasizing on this point that expression and content could not he separated , he gave the originality to content. He argued that expression could not be described as eloquent, out of the framework of content and order. In this article I am to examine the views of Abu Helal Askary, one of the advocates of the ancient point of view, through his book Assena atain(Figures of Speech) , and then , explain Abdul Ghader s theory. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,069 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,051 |