تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,117,967 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,223,710 |
عوامل تعیین کننده نیازهای آموزشی جوانان روستایی برای بهره برداری پایدار از مزارع برنج (مطالعه موردی : شهرستان آمل - مازندران) | ||
مجله علوم کشاورزی ایران | ||
مقاله 21، دوره 34، شماره 3 - شماره پیاپی 1458، خرداد 1382 اصل مقاله (303.82 K) | ||
نویسندگان | ||
اصغر باقری؛ اسماعیل شهبازی* | ||
چکیده | ||
هدف از این مطالعه ، تعیین نیازهای آموزشی جوانان روستایی برای بهره برداری پایدار از مزارع برنج و تعیین عوامل مؤثر بر نیازهای آموزشی آنان است . در این راستا ، نیازهای آموزشی جوانان در زمینه های کشت برنج ، بهبود روشهای بهره برداری از مزارع ، سرویس و نگهداری ماشین آلات و کشت شبدر برسیم بررسی شد و تأثیر متغیر های سن ، سواد ، تجربه ، ارتباط با منابع کسب اطلاعات ، سواد پدر، شغل پدر، درآمد خانواده ، شرایط منطقه و فاصله روستا تا مرکز شهرستان بر مهارتها و نیازهای آموزشی آنان تعیین گردید. این تحقیق به روش پیمایشی انجام شد و جمعیت مورد مطالعهی آن ، جوانان روستایی شهرستان آمل بوده اند . نمونه مورد مطالعه 189 نفر از جوانان 24-15 سالهی 21 روستا بوده اند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه مورد مصاحبه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفت و از آماره های فراوانی ، درصد، تجزیه واریانس ، ضریب همبستگی پیر سون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده به عمل آمد. نتایج نشان می دهد که جوانان روستایی در زمینه های مورد بررسی مهارتهای اندکی داشته اند به نحوی که برای مراحل کاشت، داشت و برداشت برنج به ترتیب 1/75 ، 1/83، 5/65، درصد وبرای بهبود روشهای بهره برداری ، سرویس و نگهداری ماشین آلات و کشت شبدر برسیم 5/60، 8/89، 9/81 درصد از پاسخگویان به آموزش نیاز داشته اند . همچنین در بین مهارتهای جوانان بعضی مناطق تفاوت معنی داری مشاهده گردید. سواد جوانان در سطوح پایینتر بر مهارتهای آنان تأثیر معنی داری نداشت و تأثیر آن فقط در سطوح دیپلم و بالاتر معنی دار بود. سن ، تجارب و ارتباط با منابع کسب اطلاعات از عوامل مهم تبیین کننده مهارتهای جوانان بودهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه پایدار کشاورزی؛ جوانان روستایی؛ مهارتهای تولید محصولات کشاورزی؛ نیازهای آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Rural youth make up a large segment of the total rural population . They will be beneficiaries of agricultural production resources. For the sustainability of production, they need training in various domains. This research was carried out to determine training needs of rural youth and factors influencing those needs. With this in mind, their training needs in 6 domains as well as the effects of 9 factors on their skills were examined. The field survey research method was employed. The population consisted of rural youth of Amol township. A number of 189 youth of 15-24 years of age from 21 villages were selected through stratified random sampling. The data were analyzed using SPSS.PC. Statistical methods used in the study were frequency count, distributions, analysis of variance, Pearson correlation coefficient and stepwise multiple regression. The results indicated lwo youth skills so that, in the rice production stages (planting, growing, harvesting), improving production methods, farm machinery service and maintenance, as well as cultivation of Berseem clover, respectively 75.1, 83.1, 65.5, 60.5, 89.5, and 81.9 percent of respondents needed special training. Differences between skills of youth in some areas were statistically significant. Literacy at merely higher levels was found to have statistically significant effect on the youths’ skills. Stepwise multiple regression indicated that variables like age, experience, and availability of information resources were considered to be the most effective factors in predicting youth skills as well as training needs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
agricultural sustainable development, Corp production skills, Rural youth, Training needs | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,653 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,658 |