![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,682,201 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,912,094 |
تأثیر مزارع نمایشی بر دانش فنی گندمکاران (مطالعه موردی در شهرستان اصفهان) | ||
مجله علوم کشاورزی ایران | ||
مقاله 6، دوره 36، شماره 2 - شماره پیاپی 1461، اردیبهشت 1384 اصل مقاله (260.59 K) | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا دین پناه؛ محمد چیذری؛ حمید موحد محمدی* | ||
چکیده | ||
هدف این تحقیق بررسی تأثیر مزارع نمایشی بر دانش فنی گندمکاران میباشد. این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و علی- مقایسهای میباشد. گندمکاران شهرستان اصفهان جامعه آماری این تحقیق را تشکیل میدهند که با استفاده از نمونهگیری طبقهای 394 گندمکار به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند که در نهایت381 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روایی ابزار پژوهش از طریق اعضای هیئت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی در دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه تهران و متخصصان و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تأیید شد. آزمون مقدماتی و اعتبار پرسشنامه از طریق تکمیل 30 پرسشنامه به وسیله گندمکاران در یکی از روستاهای خارج از نمونه آماری به عمل آمد, و ضریب اطمینان آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. نتایج حاصل از رگرسیون چند متغیره گام به گام نشان میدهد که متغیرهای سطح مکانیزاسیون، سطح زیرکشت گندم، سطح تحصیلات وسابقه کشت گندم 4/36 درصد از تغییرات دانش فنی را پیش بینی میکند. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون چند متغیره گام به گام نشان میدهد که متغیرهای منزلت اجتماعی، استفاده از وسایل ارتباط جمعی و استفاده از کانالهای ارتباطی 7/55 درصد از تغییرات دانش فنی را پیشبینی میکند. علاوه بر این بین میانگینهای دانش فنی گندمکاران در رابطه با نظام زراعی، روش کشت گندم و نوع بذر مصرفی اختلاف معنیداری وجود دارد. و نیز بین میانگین دانش فنی گندمکاران بازدید کننده از مزارع نمایشی و گندمکارانی که بازدید نکردهاند اختلاف معنیداری وجود دارد. در نهایت نتایج حاصل از آنالیز تشخیصی نشان میدهد که 2/88 درصد از پاسخگویان بر مبنای تابع تشخیص به درستی طبقهبندی شدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش فنی؛ گندمکار؛ مزارع نمایشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to analyze the influence of the on-farm demonstration on the wheat farmers’ technical knowledge. The target population in the study was wheat farmers in the township of Isfahan, Iran. Wheat farmers were selected by using stratified randomization method 394. The methodological approach in this study is twofold: descriptional-correlative and causal-comparative. Validity of the instrument was established using a panel of experts consisting of senior faculty members in agriculture extension and education at Tarbiat Modarres University. Further, the questionnaire was validated by agricultural specialists and experts’ Isfahan Province. A reliability analysis was conducted, Cronbach alpha value being reported to be 87 percent. The main results are as follows: results of the multiple regression analysis (stepwise method) reveal that the variables of mechanization level, size of wheat cultivated landholding, the level of education and wheat farming antecedentce predict a variation of 36.4% of the wheat farmers’ technical knowledge.The results of the multiple regression analysis (stepwise method) revealed that wheat farmers’ social status, the extent of their familiarity with media and the extent of their use of communication channels predict a variation of 55.7% of the wheat farmers’ technical knowledge.Significant differences were found among the mean scores of the wheat farmers’ technical knowledge in relation to the type of agricultural system, type of seeds used and methods of wheat cultivation. Among the mean scores of the variable of technical knowledge, significant differences were exposed when the two groups of wheat farmers, meaning those who visited on-farm demonstration farming and those who did not, were compared together. The results obtained from the discriminative analysis revealed that 88.2% of respondents (wheat farmers) have been properly classified based on the discriminative functions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
On-farm demonstration, Technical knowledge, Wheat farmer | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,987 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,394 |