تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,271 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,809 |
الگویی برای تلفیق پایداری در آموزش عالی کشاورزی | ||
مجله علوم کشاورزی ایران | ||
مقاله 5، 2-37، شماره 2 - شماره پیاپی 1468، اردیبهشت 1385 اصل مقاله (140.58 K) | ||
نویسندگان | ||
هوشنگ ایروانی؛ حسین شعبانعلی فمی؛ امیرحسین علیبیگی؛ خلیل کلانتری؛ سیدرضا میرایی آشتیانی* | ||
چکیده | ||
این تحقیق توصیفی- پیمایشی با هدف کلی ارایه الگویی برای تلفیق پایداری در آموزش عالی کشاورزی و با اهداف جزیی تعیین مؤلفه ها، الزامات و موانع این تلفیق انجام شد. جامعه آماری تحقیق را اعضای هیأت علمی دانشکده های کشاورزی دانشگاه های دولتی تشکیل دادند ( 1186N= ) که تعداد 206 نفر از آنها به عنوان نمونه، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای، انتخاب شدند. بر اساس نتایج به دست آمده، برای تلفیق پایداری در آموزش عالی کشاورزی، تلفیق پایداری در فرایند یاددهی- یادگیری( آموزش) در اولویت اول و تلفیق پایداری در فعالیت های جاری، پژوهش و خدمات اجتماعی در اولویت های بعدی قرار دارند. با استفاده از تحلیل عاملی، شش عامل به عنوان الزامات تلفیق پایداری در آموزش عالی کشاورزی شناسایی شدند. این عوامل عبارتند از: الزامات مدیریتی- راهبردی، الزامات ارتباطی- محیطی، الزامات روان شناختی، الزامات پویایی- مشارکتی، الزامات فرایندی و الزامات محتوایی. با استفاده از روش آماری تحلیل عاملی، موانع تلفیق پایداری در آموزش عالی کشاورزی به چهار عامل: درک نامناسب از توسعه پایدار، تعهد و الزام پایین مدیریت و تشکیلات، فقدان سازوکارهای مشوق و فقدان منابع و زمینه های مورد نیاز دستهبندی گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ آموزش عالی؛ پایداری؛ پژوهش؛ توسعه پایدار؛ خدمات اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this surveying research was to design a model for integrating sustainability into higher agricultural education. The formulated objectives, to accomplish the purpose of the study were to identify components, requirements and barriers of integrating sustainability into higher agricultural education. The study population consist of all the faculty members of the state agricultural colleges and universities (N=1186). A sample of 206 members was selected by using the stratified random sampling method. Based on the results, the main components for integrating sustainability into higher agricultural education were respectively: (1) Teaching-Learning process (Education), (2) Operation, (3) Research, and (4) Outreach. Based on factor analysis and ranking techniques, six most highly ranked items on requirements for integrating sustainability into higher agricultural education were identified as: management-strategic, environmental-communication, participation-dynamic, process and content requirements. By factor analysis, barriers of integrating sustainability into higher agricultural education were reduced to four main factors, named as sustainability misconception, low organizational commitment, lack of promoting mechanisms, and lack of required resources & context. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, Higher Education, Outreach, research, Sustainability, Sustainable Development | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,407 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,524 |