تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,096,891 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,204,455 |
مقایسه انرژی موردنیاز خاکورزی در عمق یکنواخت و متغیر، تحت تأثیر سرعت پیشروی و رطوبت خاک | ||
مجله علوم کشاورزی ایران | ||
مقاله 2، دوره 37، شماره 7 - شماره پیاپی 1482، تیر 1385 اصل مقاله (447.48 K) | ||
نویسندگان | ||
یوسف عبّاسپور گیلانده؛ احمد خلیلیان؛ رضا علیمردانی؛ علیرضا کیهانی؛ سید حسین ساداتی* | ||
چکیده | ||
فشردگی خاک یکی از مسایل و مشکلات جدّی بسیاری از خاکها میباشد. که از بین بردن لایه فشرده خاک نیاز به خاکورزی عمیق دارد و سالیانه هزینه بالایی را به خود اختصاص میدهد. خاکورزی دقیق (زیرشکنی در عمق متغیر) که خصوصیات فیزیکی خاک را در نواحی مختلف مزرعه تا عمقهای مختلفی اصلاح میکند، از لحاظ کاهش هزینهها، مصرف سوخت و انرژی موردنیاز میتواند بسیار مفید باشد. اگر چه فنّاوری خاکورزی دقیق در دسترس میباشد، ولی اطّلاعات بسیار اندکی در مورد مصرف سوخت و احتیاجات انرژی این نوع سیستم خاکورزی جدید در دسترس میباشد. آزمایشها در سه نوع بافت (شنی، شنی لومی، لومی شنی) بهمنظور مقایسه انرژی خاکورزی در عمق یکنواخت (زیرشکنی در عمق ثابت) با خاکورزی دقیق انجام شد. همچنین اثرات سرعت پیشروی تراکتور، بافت، رطوبت و هدایت الکتریکی خاک بر روی انرژی خاکورزی و سوخت مصرفی تراکتور تعیین گردید. با بکاربردن خاکورزی دقیق در مقایسه با خاکورزی در عمق یکنواخت به ترتیب 50 و 30 درصد در خاک لومی شنی و 26 و 5/8 درصد برای خاک شنی لومی و 21 و 8 درصد برای خاک شنی در انرژی خاکورزی و سوخت مصرفی صرفهجویی گردید. با افزایش سرعت پیشروی مقاومت کششی زیرشکن در تمامی بافتها افزایش یافت. با وجود این عمق خاکورزی دارای درصد اثر بیشتری روی میزان انرژی خاکورزی و مقاومت کششی نسبت به سرعت پیشروی تراکتور داشت. تأثیر رطوبت خاک روی مقاومت کششی و مصرف سوخت در خاکهای لومی شنی و شنی لومی معنیدار نبود. با وجود این، مقادیر مقاومت کششی و سوخت مصرفی تراکتور دارای همبستگی منفی با محتوی رطوبتی خاک بودند. در خاک شنی تأثیر رطوبت خاک روی مقاومت کششی و مصرف سوخت معنیدار بود. هدایت الکتریکی خاک دارای همبستگی بالا و مثبتی با درصد رس خاک ( 916/0 =2R ) و نیروی کششی تراکتور داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
انرژی خاکورزی؛ خاکورزی دقیق؛ سرعت پیشروی؛ کشاورزی دقیق؛ محتوی رطوبتی خاک؛ هدایت الکتریکی خاک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Soil compaction is a significant problem in many areas in mid-South and Southeastern United States. Most sandy soils of the Southeastern Coastal Plain bear a compacted layer that requires alleviating through costly annual deep tillage operations. Site-specific variable-depth tillage which modifies soil physical properties to the specific depth of compacted layer is of the potential to reduce costs, labor, fuel, and energy requirements. Although technology for site-specific tillage is available, there is a very limited amount of information available on the fuel and energy requirements of variable-depth tillage in southeastern coastal plain soils. Tests were conducted on three types of different coastal plain soils to compare energy requirement of site-specific tillage as compared to uniform-depth conventional tillage operations. Also, the effects of tractor speed, soil texture, moisture content and electrical conductivity on energy requirement and fuel consumption were determined. Energy savings of 50% and fuel savings of 30% were achieved by variable-depth tillage as compared to uniform-depth tillage in loamy sand soil types. Draft force increased as the travel speed increased in all soil types. However, tillage depth exhibited a bigger effect on the draft and drawbar power than the tractor speed. The effect of soil moisture content on draft force and fuel consumption was not significant in either loamy sand or sandy loam soil types. However, draft force and on fuel consumption were in a negative correlation with soil moisture content. Soil EC was highly correlated to soil texture (R2=0.916) as well as draft force all across the field. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Convention tillage, Electrical conductivity, Precision Agriculture, Site-specific tillage, soil moisture, Tillage energy, Tractor speed | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,247 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,228 |