تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,602 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,239 |
بازنگری ویژگی صوری رمان تجربی فرانسوی در فاصلة سالهای 50 الی 70 | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 36، اسفند 1385 اصل مقاله (191.08 K) | ||
نویسنده | ||
ناهید شاهوردیانی* | ||
چکیده | ||
رمان نو فرانسه مکتبی است که از زمان پدیداریش، یعنی از ابتدای دهة 1950، بیش از دیگر مکتبهای ادبی، به طور اصولی و مکرر، الگوهای نوشتاری داستانی را زیر سوال برده است. در این چالش، نویسندگانی که مستقیم و یا غیر مستقیم به این گرایش وابسته بودهاند، توجه خود را معطوف قالب کرده و به آن اهمیت ویژهای بخشیدهاند، با علم به اینکه انتخاب چنین شیوهای میتوانست موجب عدم انتقال سریع و صریح مفهوم شود. از آثار آنان اغلب با عنوان «رمان آزمایشگاهی» یاد کردهاند، عبارتی که «رمان تجربی» زولا را در قالب معاصرش تداعی میکرد. البته بین این دو تفاوتی جزئی وجود داشت: زولا به تجربه کردن ساختارهای اجتماعی میپرداخت و جامعه زمان خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار می داد، در حالیکه نوگرایان رمان و در صدر آنان آلن رب گریه، با جدیت و پشتکار در پی آزمودن توان بالقوة ظاهری نوشتارداستانی بودند. نتیجه اختیار دیدگاه فرمالیستی این بود که دنیای ترسیم شده در روایت با دنیای «واقعی»- یا دست کم نمایی واقعی از دنیا- سنخیتی نداشت. پس فرم گرایی آنان می تواند خواندن آثارشان را با مشکل مواجه سازد. هدف مقالة حاضر بررسی قوت و ضعف این مدعا است. | ||
کلیدواژهها | ||
رمان نو؛ صورت گرایی؛ قابلیت ارجاعی؛ نوشتار داستانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
- | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,329 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,520 |