تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,100,450 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,207,248 |
استفاده از اصول محیط زیستی در مسیریابی راهآهن با استفاده از GIS مطالعة موردی:راهآهن رشت–انزلی | ||
محیط شناسی | ||
مقاله 8، دوره 33، شماره 44، اسفند 1386 اصل مقاله (1.51 M) | ||
نویسندگان | ||
احد ستوده؛ علیاصغر درویش صفت؛ مجید مخدوم* | ||
چکیده | ||
در پروژههای راهسازی به منظور کاهش آسیب رسانی به منابع محیط زیستی و نیل به اهداف توسعة پایدار، ناگزیر باید مشخصههایمحیط زیستی در فرایند مسیریابی دخالت داده شوند.برای رسیدن به این هدف از مسیریابی به شیوة خودکار، با سامانههای اطلاعات جغرافیایی (GIS) استفاده ومسیر راهآهن رشت به انزلی به عنوان نمونه موردی انتخاب شد.در همین رابطه ابتدا مشخصههای تأثیرگذار بر مسیریابی راهآهن شناسایی شدند.این مشخصهها شامل شیب، خصوصیات زمین شناسی، خصوصیات خاک، پوشش اراضی، رودخانهها، راهها و میراث فرهنگیهستند.دادههای مشخصههای یاد شده جمعآوری، یا تهیه شدند.نقشههای شیب، رودخانهها و راهها از نقشههای توپوگرافی رقومی مقیاس 1:25000 استخراج شدند و نقشه پوشش اراضی با استفاده از تصاویر ماهواره لندست 7 مربوط به سال 2000 میلادی تهیه شد. به این منظور ابتدا تصاویر مورد تصحیح هندسی قرار گرفته وزمین مرجع شدند.بر اساس تصاویر رنگی ترکیبی، طبقه بندی به روش تلفیقی صورت گرفت و نقشه پوشش اراضی تهیه شد.همچنین نقشههای معتبر و موجود زمین شناسی، خاک و میراث فرهنگی با استفاده از میز رقومیگر، رقومی و مورد استفاده قرار گرفتند.در مرحلة بعد با استفاده از روش مقایسه دو به دو بر مبنای نظرات متخصصان محیط زیست وراهسازی، لایههای موجود وزندهی شده و سپس رویهم گذاری شدند.در نهایت بر اساس الگوریتم مسیریابی در نرمافزارIdrisi مسیرهایی به صورت خودکار طراحی شدند. با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP)مسیر بهینه از بین این مسیرها و مسیرهای تهیه شده به روش دستی(توسط دیگر گروههای کاری تهیه شدهاند) انتخاب شد.نتایج نشان میدهد که مسیرهای طراحی شده به شیوة خودکار از لحاظ محیط زیستی بمراتب از مسیرهای طراحی شده با روش دستی بهتر میباشند.در نتیجه پیشنهاد میشود در پروژههای جدید راهسازی از فناوری نو GIS و نظرات متخصصان محیط زیست به منظور کاستن از خسارات محیط زیستی وبالا بردن دقت و سرعت بهره گرفته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آثار محیط زیستی راهآهن؛ سنجش از دور؛ فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP)؛ مسیریابی خودکار؛ مقایسة دو به دو؛ وزندهی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
In order to minimize environmental impacts and to achieve sustainable development in route construction projects, environmental parameters must be considered. To achieve this goal, use of geographic information system for route selection was proposed. This research was undertaken for Rasht–Anzali railway in north of Iran as a case study. At first, environmental parameters that affect railway route selection were identified. These parameters include slope, geology, soil, land cover, rivers, roads and cultural heritage. Data related to these parameters were gathered or in some cases produced. Slope, rivers and road map produced from digital topographical map, at the scale of 1:25000. Landover map was produced from landsat7 ETM+ data dated on May 2000. Rectification of satellite data was implemented using ground control points method. To achieve a better resolution the multispectral bands were fused with ETM-Pan. Image classification was performed using a new approach (digital and visual). Maps such as geology, soil and cultural heritage were digitized. In order to determine the relative importance of these parameters in route selection, environmental and civil experts’ views collected from a questionnaire that has been designed for this aim. These views were used in pair wise comparison method to determine weight of map layers that related to these parameters. These weighted layers overlaid and a friction map was produced and automatically 4 routs resulted in GIS. Analytical Hierarchy Process was used to determine optimum routes in comparison with that produced in traditional method. Results indicate that the routes, which were designed using GIS method, are more environmentally sound than traditional one and represent a significant benefit for the decision maker. According to results of this investigation, applying GIS technology and inclusion of environmental experts views are recommended to minimize environmental liabilities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Analytical Hierarchy Process (AHP, Automatic Route Selection, Environmental Impact of Railway, GIS, Pair wise Comparison, remote sensing | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,308 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,769 |