تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,008 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,565 |
رابطه بین پیشرفت در زبان انگلیسی و ویژگی های شخصیتی استعدادهای درخشان دانشگاه اصفهان | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 37، شماره 1 - شماره پیاپی 1830، فروردین 1386 اصل مقاله (160.18 K) | ||
نویسندگان | ||
زهره کسائیان؛ ناهید کسائیان* | ||
چکیده | ||
هدف از اجرای این تحقیق ، بررسی علل عدم پیشرفت متناسب با استعداددانشجویان درخشان در زبان انگلیسی و ارتباط این عدم پیشرفت با ویژگی های شخصیتی ایشان بوده است. بدین منظور یک گروه نمونه از بین دانشجویان درخشان دانشگاه اصفهان و گروهی دیگر از بین دانشجویان عادی همین دانشگاه به طور تصادفی انتخاب گردید. مقایسه نمرات زبان انگلیسی دانشجویان دو گروه در کنکور ورودی دانشگاه نشان داد که دانشجویان درخشان در زبان انگلیسی بهتر از دانشجویان عادی بودند. سپس برای بررسی میزان پیشرفت دو گروه در زبان انگلیسی نمرات پایان ترم اول تحصیلی ایشان که از درس زبان انگلیسی عمومی دریافت نموده بودندمورد استفاده قرار گرفت. مقایسه نمرات دو گروه نشان داد که اگر چه باز هم دانشجویان درخشان از نظر دانش زبانی بهتر از دانشجویان عادی بودند اما پیشرفت گروه درخشان کمتر از گروه عادی بوده است. برای یافتن علت این مسئله آمونهای سنجش خلاقیت ، شخصیت ، هوش و پرسشنامه فردی اجرا گردید. تجزیه و تحلیل های نشان داد که پیشرفت در زبان انگلیسی فقط با هوش دارای همبستگی مثبت معنیدار است و با دیگر و با ویژگیهای شخصیتی همبستگی ندارد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to investigate reasons for the failure of exceptionally talented university students in achieving English language, first; and then, to see if there is any relationship between this failure and personality characteristics of these students. For this aim two groups of talented and ordinary students, were selected. First, their university enterance English grades were compared to find out which group did better. As expected, the talented students outperformed the other group. Then, the final grades of the general English language course of the two groups of the students was compared to find out which group outperformed in English achievement. Contrary to our expectations achievement of the subjects (talented students) was lower than that of the control group ( ordinary students). Then, the tests of creativity, personality, intelligence, and questionnaires, including personal affairs were given to the subjects to find out if there was any relationship between low language achievement of the talented group and their personality traits. The results showed that language achievement correlated only with intelligence. It did not correlate with other factors such as creativity, self-confidence, responsibility, mental ability, and willingness. The reason for the lower achievement of the talented students, then, could be seen as the use of inappropriate teaching methods, and inadequacy of the educational decisions made by Esfahan University authorities. Some solutions have been proposed in this regard. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
English language achievement, Exceptional talents, Language Skills, Personality | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,368 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,902 |