تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,050 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,640 |
تأثیر به کارگیری راهبردهای فراشناختی و شناختی در بهبود انشای | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 37، شماره 1 - شماره پیاپی 1830، فروردین 1386 اصل مقاله (137.96 K) | ||
نویسندگان | ||
باقر غباری بناب؛ فاطمه آدم زاده* | ||
چکیده | ||
مطالعه حاضر اثر راهبردهای شناختی و فراشناختی در بهبود انشای دانشآموزان با اختلالات یادگیری را بررسی میکند. مجموعه روشهای مداخلهای انگلرت(1990) به عنوان معرفی از درمان شناختی و فراشناختی در این پژوهش در نظر گرفته شده است. شصت و یک نفر از دانش آموزان با اختلالات یادگیری(31نفر در گروه گواه، و 30 نفر در گروه آزمایشی) به عنوان گروه نمونه انتخاب شد که از جامعه دانشآموزان در 5 مدرسه ابتدایی شهر نجف آباد اصفهان به طور تصادفی انتخاب گردید. وضعیت بیان نوشتاری(انشاء) دانشآموزان با پرسشنامهای که توسط پژوهشگران با استفاده از مدل انگلرت برای همین منظور ساخته شده بود مورد سنجش و اندازهگیری قرار گرفت. تحلیل آماری دادهها نشان داد که گروه آزمایشی به طور معنی داری در بیان نوشتاری(انشاء) پس از به کارگیری مداخله شناختی و فراشناختی پیشرفت کرده بودند (P<0/01) . تحلیلها همچنین نشان داد که اثرات درمان در طول زمان حفظ و نگهداری شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
انشاء؛ بیان نوشتاری؛ دانشآموزان با اختلالات یادگیری؛ راهبردهای شناختی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
This research was conducted to investigate the impact of congnitive strategies in improvement of written expression in students with learning disabilities with utilization of Englert (1990) paradigm. This program was consisted of the following components: Planning, Organizing, Writing, Editing, and Revising (POWER). This program was called “POWER” for acronym. The design of the study was “pretest-posttest” control group design. The sample of this study consisted of sixty female students (31 in control condition, and 30 in experimental condition) whom were drawned randomly from five elementary schools in Najaf Abad. The following instruments were used in this study included: 1) Questionnaire analyzing written expression (this questionnaire was developed by investigator on the basis of “POWER” program), 2) Goodenough- Harris test to measure the levels of intellectual functioning in students, 4) Ruthers’ test to measure emotional- behavioral problems of students. Analysis of data indicated that experimental group was significantly higher in all five components of using congnitive strategies in written expression (p<%1). In addition a significant improvement in written expression of experimental group was observed (p<%1). These findings showed effectiveness of teaching cognitive strategies and its maintaining effect across time. Theoretical implications of findings, and their practical application have been delineated in the article. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cognitive and metacognitive strategies, Disability in written expression, Students with learning disabilities | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,434 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,080 |