تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,507 |
تعداد مقالات | 70,339 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,693,331 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,882,933 |
بررسی مقایسهای رابطه هوش هیجانی با سلامت روانی و پیشرفت | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 37، شماره 1 - شماره پیاپی 1830، فروردین 1386 اصل مقاله (215.12 K) | ||
نویسندگان | ||
علی اکبر حدادی کوهسار؛ رسول روشن؛ علی اصغر اصغر نژاد فرید* | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به بررسی مقایسهای رابطه هوش هیجانی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان شاهد و غیرشاهد می پردازد. بدین منظور از میان کلیه دانشجویان شاهد و غیرشاهد (دختر و پسر) مقطع تحصیلی کارشناسی دانشگاه تهران که در سال تحصیلی 83-82 مشغول به تحصیل بودند، تعداد 300 نفر(150 شاهد و 150 غیرشاهد) به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب گردیدند. جهت جمعآوری داده ها نیز از پرسشنامه 33 ماده ای هوش هیجانی شرینگ، پرسشنامه 28 مادهای سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر و معدل کل واحدهای دوره لیسانس استفاده شد. نتایج بدست آمده با استفاده از شاخص های آماری همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس چندمتغیره(manova (تجزیه و تحلیل گردید. نتایج بیانگر عدم همبستگی بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی، همبستگی معنادار با سلامت روان و همبستگی معنادار بین سلامت روان و پیشرفت تحصیلی است. از سوی دیگر, مقایسه میانگین های دو گروه شاهد و غیرشاهد نشان دهنده تفاوت معنادار در هوش هیجانی کل و عدم تفاوت معنادار در دو جنس، عدم تفاوت معنادار دو گروه شاهد و غیرشاهد در سلامت روان کل و تفاوت معنادار در دو جنس است. | ||
کلیدواژهها | ||
انشاء؛ بیان نوشتاری؛ پیشرفت تحصیلی؛ دانشآموزان با اختلالات یادگیری؛ دانشجویان؛ راهبردهای شناختی؛ سلامت روان؛ شاهد؛ غیرشاهد؛ هوش هیجانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The present research was to comparative study of relationship emotional intelligence to mental health and academic achievement in shahed and non shahed student.In order to conduct the research 300 students (150 shahed and 150 non shahed) under graduate students or in Tehran university were randomly selected. To gather data 33 Items sherink’s EI questionnaire were used. Twenty eight items goldberg’s and Hiller’s general health questionnaire also implemented.The results of are analyzed by indexes pearson correlation, regression analysis, and Multivariate Analysis of Variance (MANOVA). Also the result indicate that there was not correlation between emotional intelligence and academic achievement, correlation significant with mental health, correlation significant between mental health and academic achievement. Otherwise comparison of averages are expressive significant differential two group’s in total emotional intelligence,not significant differential between both gender, not significant differential two group’s in total mental health and significant differential both gender in total mental health. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
academic achievement, Emotional intelligence, Mental Health, Shahed & Non Shaheds | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,961 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 28,293 |