تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,015 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,569 |
بررسی رابطه رشد اجتماعی و رشد زبانی دختران دانش آموز پایه اول | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 37، شماره 1 - شماره پیاپی 1830، فروردین 1386 اصل مقاله (144.47 K) | ||
نویسندگان | ||
مهناز اخوان تفتی؛ سیده فاطمه موسوی* | ||
چکیده | ||
مطالعه حاضر به بررسی رابطه رشد اجتماعی و رشد زبانی در دانش آموزان دختر پایه اول دبستان های دولتی شهر قزوین پرداخته و هدف آن تعیین چگونگی رابطه بین این دو متغیر و نشان دادن اهمیت رشد اجتماعی و تأثیر آن بر رشد زبانی دانش آموزان دختر پایه اول است. به همین منظور 30 دانش آموز بطور تصادفی مرحله ای از جامعه دانش آموزان دختر پایه اول انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. روش پژوهش علّی-مقایسه ای است. نتایج بدست آمده از اجرای آزمون رشد زبان Told-P-3 و پرسشنامه رشد اجتماعی واینلد نشان داد که رابطه همبستگی بین رشد زبانی و رشد اجتماعی با ضریب 59/0 معنادار است. همچنین از محاسبه ضرایب همبستگی که بین خرده مهارت های رشد زبانی به ترتیب گوش کردن، سازماندهی، صحبت کردن، معناشناسی و نحو و رشد اجتماعی به عمل آمد. می توان رابطه همبستگی بین هر کدام از خرده مهارت های رشد زبانی و رشد اجتماعی را (به ترتیب) با ضرایب 51/0، 47/0، 45/0، 47/0 و 58/0 معنادار دانست. علاوه بر این, نتایج حاصل از آزمون T که برای مقایسه سن حقیقی آزمودنی ها با سن هنجار آنها و خرده آزمون های رشد زبان به عمل آمد، نشان داد که سن حقیقی آزمودنی ها در خرده آزمون های 1، 3، 4، 5 و 6 با سن هنجار آنها مطابقت داشت و فقط در خرده آزمون2، سن حقیقی آزمودنی ها یک سال نسبت به سن هنجاری آنان تأخیر داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش و پرورش؛ دختران؛ دوره ابتدایی؛ رشد اجتماعی؛ رشد زبانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
In the present research, the relationship of social and language development of 1st grade girl students has been investigated, with the aim of showing the interrelatedness of these variables and the significant effect of social development on language development. Thirty 1st grade girl students were selected through stratified random sampling. Results from the administration of Told-p-3 and weinland social development scale showed that there is a significant correlation between social and language development(r=0.59). Correlation coefficients between the language sub-skills; listening, organization, speaking, semantic, syntax and social development are respectively 0.51,0.41,0.45, 0.47 and 0.58 which is found to be signiticant. Results of t test showed there is no difference between the subjects chronological age and language sub-skills development normative age in 1,3, 4, 5 and 6 sub-scales. Only in sub-scale 2, subjects lagged behind one year from the normal development age. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
First grade girl students, Language Development, social development | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,581 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8,128 |