تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,509,129 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,358 |
شناسایی راهکارهای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه های ایران | ||
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود) | ||
مقاله 3، دوره 21، شماره 2 - شماره پیاپی 1867، خرداد 1387 اصل مقاله (226.4 K) | ||
نویسندگان | ||
پیام حنفی زاده؛ ، محسن خدابخشی؛ محمد رضا حنفی زاده* | ||
چکیده | ||
برای رقابت موثر در محیط آموزشی نوظهور، لازم است که تمامی کشورها بهطور پیوسته استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات را در دانشگاهها بهبود دهند. اما استفاده موثر از فناوری اطلاعات و ارتباطات نیازمند برنامهها و سیاستهای اجرایی است که متناسب با شرایط داخلی باشد. در این مقاله، با الگوبرداری از 12 کشور و 5 گروه منطقهای، 279 راهکار برای بهبود استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاهها استخراج شده و با بهکارگیری روشتحلیل محتوا، 23 راهکار از بین آنها انتخاب می شوند. سپس نظرسنجی در سطح ملی انجام شده و با استفاده از آزمونهای آماری، راهکارهای متناسب با شرایط داخلی کشور ارایه میشوند. این راهکارها اولویتبندی شده و به سه گروه لازم و ضروری، لازم و غیر ضروری و مخصوص ایران تقسیمبندی میشوند. دستهبندی فوق بر اساس 3 معیار اهمیت از دیدگاه خبرگان، اهمیت در تجربیات کشورها و اجرا یا عدم اجرا در کشور میباشد. متدولوژی ارایه راهکارها بهگونهای طراحی شده است که هرکشور با انجام قسمت نظرسنجی از خبرگان میتواند راهکارهای مناسب با شرایط داخلی خود را استخراج کند. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامهها و راهکارها؛ دانشگاهها؛ سیاستها؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying the Recommendations for Enhancing ICT Use in Universities of Iran | ||
چکیده [English] | ||
To be able to compete effectively in the emerging learning environment, it is necessary that all nations continually enhance the ICT use in universities. But, successful use of ICT needs operational policies and programs that fit with the internal situations of countries. In this paper, by benchmarking 12 countries and 5 regions, 279 recommendations for enhancing the ICT use in universities are extracted and using content analysis, 23 recommendations are selected. Then, a national survey is conducted and using statistical test, the recommendations that fit with Iran internal situation are proposed. These recommendations are prioritized and categorized in three groups: necessary and urgent, necessary and not urgent, and specific for Iran. The categorization is based on three criteria of importance in pundits' opinions, country's experience, and whether or not the recommendations have been implemented. The proposed methodology is applicable for other developing countries by considering their pundits opinions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Information and communication technology (ICT), Plans and recommendations, policies, Universities | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,424 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,827 |