تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,500,996 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,764,179 |
ارزیابی آثار محیطزیستی بزرگراه تهران– پردیس بر تخریب اکوسیستم مناطق حفاظتشده خجیر و سرخهحصار | ||
محیط شناسی | ||
مقاله 11، دوره 34، شماره 45، خرداد 1387 اصل مقاله (532.93 K) | ||
نویسندگان | ||
اطهره نژادی؛ مجید مخدوم؛ سید مسعود منوری؛ علی بالی؛ حمید فراهانی راد* | ||
چکیده | ||
فعالیتهای بشر اغلب تأثیرات ناسازگاری بر سیماهای طبیعی سرزمین و اکوسیستمها میگذارند. سیماهای طبیعی سرزمین زیستگاهها را دربرمیگیرند و ازبین رفتن و قطعه قطعه شدن زیستگاهها، دو تهدید مهم برای تنوع زیستی به شمار میروند. ارزیابی آثار محیط زیستی به عنوان یک فرایند سیستماتیک و مستند برای شناسایی و ارزیابی آثار مستقیم و غیرمستقیم پروژههای توسعهای در محیط زیستهای متفاوت، دربرگیرنده روشی مناسب برای کمّی کردن و پیش بینی از آثار دست رفتن و قطعه قطعه شدن اکوسیستمها بر تنوع زیستی نیست. این مقاله به ارزیابی آثار محیطزیستی بزرگراه تهران – پردیس بر تنوعزیستی دو منطقه حفاظت شده خجیر و سرخه حصار که در استان تهران واقع شدهاند.میپردازد. .در این ارزیابی دو نوع آثار مربوط به" از دست دادن مستقیم اکوسیستمها" و "قطعه قطعه شدن اکوسیستمها " مدنظر قرار گرفتندبرای محاسبه از دست دادن اکوسیستم، محدوده ضربهگیری در دوطرف مسیر جاده در نظر گرفته شد و میزان ازدستدادن اکوسیستمها با رویهم گذاری نقشه مسیر, زون ضربهگیر و نقشه اکوسیستمها محاسبه شد.نتایج مورد انتظار از این رویهمگذاری نیز در جدولی که برای گزینههای مختلف پیشنهادی پروژه از همین طریق تهیه شد، ارائه گردید و از دست رفتن اکوسیستم برای هر تیپ اکوسیستمی محاسبه شد. علاوه بر این، سه شاخص ناحیه مرکزی لکه، جداشدگی لکه و میزان تخریب لکه برای پیش بینی آثار قطعه قطعه شدن در نظر گرفته شد.این شاخصها به طور غیرمستقیم برای بررسی میزان زیست پذیری اکوسیستم بررسی شدند.سرانجام آثار پروژه، براساس یافتهها پیشبینی شدند و برای ارزشگذاری اکوسیستمها به عنوان جزئی از فرایند ارزیابی آثار، نادر بودن هر لکه مورد محاسبه قرار گرفت.نسبت بین پوشش واقعی و پوشش بالقوه هر لکه اکوسیستمی نیز به عنوان شاخصی برای بیان نادربودن اکوسیستم مورد استفاده قرار گرفت و در نتیجه کاربرد این روش شناختی، ارزیابی آثار بر تنوع زیستی، احداث بزرگراه تهران – پردیس را تأیید نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی؛ بزرگراه؛ تنوع زیستی؛ سیمای سرزمین؛ قطعه قطعه شدن لکه اکوسیستمی؛ مناطق حفاظت شده خجیر و سرخه حصار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Biodiversity Impact Assessment Of Tehran- Pardis Highway On Two Protected Areas : Khojir and Sorkhehesar | ||
چکیده [English] | ||
Human activities often adversely affect natural landscapes and ecosystems. Natural landscapes consist of habitats, and habitat loss and fragmentation are major threats to biodiversity. Environmental Impact Assessment (EIA)as a systematic and well documented procedure to identify, describe and assess the direct and indirect effects of a developmental project in different environments does not comprise a well – developed method for quantifying and predicting impacts of ecosystem loss and fragmentation on biodiversity. In this context, this paper is dealt with the environmental impacts of Tehran – Pardis Highway Project on biodiversity of two protected areas, Khojir and Sorkhehesar that are located in Tehran province in Iran. Two type of impact were considered in the assessment, the direct loss of ecosystems and the fragmentation on ecosystems. For computing ecosystem – loss, a space- occupation buffer was estimated for road layout and the ecosystem- loss impact was computed by over laying such a buffer map with the ecosystem map. The expected result of this stage was represented by a table showing project alternative project (in this study with and without project), and the estimated loss in area caused on each ecosystem type. Furthermore, three patch indicators were selected to predict the effects of fragmentation: core area, isolation and disturbance. These indicators were used as indirect measures to describe the ecosystem viability. Viability can be defined as the capability of an ecosystem to preserve its integrity and to accommodate its original biodiversity. Finally, above mentioned impacts were predicted and for valuing ecosystems as a part of impact assessment procedure, rarity of each ecosystem was computed. The ratio between actual cover and potential cover of each natural ecosystem type were selected as indicators to express ecosystem's rarity. Consequently, by applying this methodology, the biodiversity assessment approved the construction of Tehran – Pardiss highway. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
ecosystem loss, Fragmentation, Highway, Impact Assessment, landscape | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,465 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,844 |