تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,513 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,129,556 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,236,406 |
بررسی عوامل تاثیرگذار بر استفاده از رایانه و اینترنت در فعالیتهای آموزشی ـ پژوهشی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس کشاورزی و منابعطبیعی دانشگاه تهران | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 1، دوره 39، شماره 1 - شماره پیاپی 141970، بهمن 1387 اصل مقاله (107.67 K) | ||
نویسندگان | ||
مهتاب پورآتشی؛ محمد مختارنیا | ||
چکیده | ||
رایانه و اینترنت در بعد آموزشی و پژوهشی میتوانند سطح دانش و توانایی دانشجویان را ارتقا بخشند. تحقیق حاضر با استفاده از روش پیمایشی و با هدف بررسی و تحلیل عوامل تاثیرگذار بر استفاده از رایانه و اینترنت در فعالیتهای آموزشی- پژوهشی دانشجویان انجام گردید. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس کشاورزی و منابعطبیعی دانشگاه تهران تشکیل دادند (709 =N) که تعداد 91 نفر از آنها به عنوان نمونه، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق حاضر پرسشنامه بود که اعتبار آن براساس نظرخواهی از برخی از استادان دانشگاه تنظیم شد و پایایی ابزار تحقیق با محاسبه آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت (89/0). طبق نتایج بهدست آمده، مهمترین متغیرهای تاثیرگذار بر استفاده از رایانه و اینترنت از نظر دانشجویان به ترتیب عبارت بودند از: افزایش تعداد رایانهها در گروه آموزشی، برگزاری منظم و مرتب دورههای آموزش رایانه در گروه آموزشی و برگزاری منظم و مرتب دورههای آموزش زبان انگلیسی در گروه آموزشی. با استفاده از تحلیل عاملی، پنج عامل به عنوان عوامل اصلی تأثیرگذار بر استفاده از رایانه و اینترنت شناسایی شدند. این عوامل عبارت بودند از عامل نگرشی، عامل آموزشی، عامل فنی، عامل محیطی و عامل مالی که به ترتیب 33/18، 78/16، 65/13، 92/11 و 08/10 درصد واریانس کل (76/70 درصد) را تبیین کردند. | ||
کلیدواژهها | ||
اینترنت؛ تحلیل عاملی؛ رایانه؛ فعالیت آموزشی؛ فعالیت پژوهشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of Factors Influencing the Use of Computer and Internet in Educational-Research Activities from Viewpoint of Graduate Students of University College of Agriculture & Natural Resources, University of Tehran | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahtab POURATASHI؛ MOHAMMAD MOKHTAR NIA | ||
چکیده [English] | ||
Computer and Internet in educational and research dimensions can increase the level of students’ knowledge and ability. The purpose of this research was to study and make an analysis of the factors influencing the use of computer and Internet in educational-research activities of students. Survey method was used to gather data. The statistical population of the study included graduate students of the University College of Agriculture & Natural Resources, University of Tehran (N=709) from which a sample of 91 members was randomly selected. Reliability and validity of the instrument were verified through obtaining the opinions of faculty members and through an application of Cronbach’s Alpha (0.89). The findings revealed that the most important variables influencing the use of computer and Internet from a student’s viewpoint were increasing the number of computer sets in the department, carrying out regular computer educational terms, as well as carrying out regular related English courses in the Educational Department. Factor analysis indicated that five most highly ranked factors influencing the use of computer and Internet were: attitude, educational, technical, environmental, as well as economical ones which respectively covered 18.33, 16.78, 13.65, 11.92, and 10.08 percent of total variance (70.76%). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Computer, Educational activity, Factor analysis., Internet, Research activity | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,298 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,753 |