تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,512 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,129,286 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,236,287 |
تحلیل نگرش آموزشگران نسبت به یادگیری الکترونیکی در آموزشهای علمی ـ کاربردی کشاورزی در ایران | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 10، دوره 39، شماره 1 - شماره پیاپی 141970، بهمن 1387 اصل مقاله (174.17 K) | ||
نویسندگان | ||
داوود محمدی؛ سیدمحمود حسینی؛ حسین شعبانعلی فمی؛ مجتبی رجب بیگی؛ محمدتقی عیسایی | ||
چکیده | ||
تحولات صورت گرفته در زمینه فناوری اطلاعات، افزایش جمعیت دانشجویی و نیاز به آموزشهای به موقع از عوامل بسیار مهمی هستند که لزوم توجه به یادگیری الکترونیکی را روز به روز بیشتر میکنند. در این راستا آموزشهای علمی- کاربردی به دلیل ماهیت خاص خود توجه بیشتری را نسبت به استفاده از فناوری اطلاعات در تدریس و یادگیری (یادگیری الکترونیکی) طلب مینمایند، از آنجا که آموزشگران جزء مؤلفههای اساسی در هر نظام آموزشی و نیز، پذیرندگان اصلی استفاده از فناوری اطلاعات جهت یادگیری الکترونیکی به شمار میروند، از اینرو نگرش آنها نسبت به یادگیری الکترونیکی قابل تأمل میباشد. این تحقیق با هدف تحلیل نگرش آموزشگران نسبت به یادگیری الکترونیکی در آموزشهای علمی ـ کاربردی کشاورزی صورت گرفته است. جامعة آماری تحقیق حاضر را آموزشگران مراکز آموزش جهاد کشاورزی، تشکیل داده است (603=N)، در این راستا 175 آموزشگر به عنوان نمونه آماری از طریق نمونهگیری طبقهای تصادفی از مراکز آموزش جهاد کشاورزی کشور انتخاب و به شیوة پیمایش مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود و ضریب آلفای کرونباخ برای بخشهای مختلف پرسشنامه بین 77/0 تا 89/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرمافزارSPSS و با بکارگیری آمارههای توصیفی، ضریب تغییرات، آزمونهای T و F، و رگرسیون صورت گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که متغیرهای سن، میزان استفاده از رایانه، میزان استفاده از اینترنت، صلاحیتهای تحقیق در اینترنت، و صلاحیت در ارتباطات الکترونیکی 5/40 درصد از واریانس نگرش نسبت به یادگیری الکترونیکی را تبیین مینمایند. از آنجا که یکی از شرایط مهم توسعه و موفقیت یادگیری الکترونیکی، نگرش مثبت آموزشگران نسبت به این مقوله میباشد، نگرش آنان در این زمینه با استناد به یافتههای تحقیق مساعد بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزشگران؛ آموزشهای علمی ـ کاربردی کشاورزی؛ فناوری اطلاعات.؛ نگرش؛ یادگیری الکترونیکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis of the Attitudes of Instructors towards E-Learning in Agricultural Applied¬-Science Education in Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
davood mohammadi؛ S. mahmood Hoseini؛ Hosein Shabanali Fami؛ Mojtaba Rajab beigi؛ Mohammad taghi Eisaei | ||
چکیده [English] | ||
There are many determining factors such as changes in Information Technology, increasing number of students enrolling in pursue of education, and need to just in time education that attract attentions to E-learning. In this direction, there are more attentions required to be paid to Applied-Science Education because of its nature. Instructors as the basic cornerstone of every education system are main determiners in the use of E-learning, therefore their attitudes are very important to be sought in this respect. The main propose of this research is to analyze the Instructors' Attitudes toward e-learning in Agricultural Applied-Science Education. The statistical population was the Instructors in Jahade-Keshvarzi Agricultural Education Centers (N=603). A sample was selected by using Stratified Random Sampling Method (n=175). Research instrument was questionnaire, developed by researchers to gather the required data. Validity of the questionnaire was tested through Coronbach Alpha which was about 0.77-0.89 for different sections of the questionnaire. Data analysis was done through SPSS Software, using descriptive statistics, T & F tests as well as Regression. The variables of: age, use of computer, use of internet, research competency in internet, electronic communication competency, explained 40.5 percent of the whole variations in the overall attitudes toward e-learning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Agricultural applied-science education, Attitude, E-learning, Information Technology, Instructors | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,331 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,732 |