تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,513 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,129,723 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,236,457 |
بررسی نگرش دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران نسبت به دستاوردهای دورههای کارآموزی | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 15، دوره 39، شماره 1 - شماره پیاپی 141970، بهمن 1387 اصل مقاله (121.34 K) | ||
نویسندگان | ||
حمید موحدمحمدی؛ فتح اله صادقی؛ ابوالقاسم شریف زاده؛ پگاه مریدالسادات | ||
چکیده | ||
این تحقیق با هدف بررسی نگرش دانشجویان رشتههای کشاورزی نسبت به دوره کارآموزی صورت گرفته است. به لحاظ روششناختی این تحقیق به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق آن دسته از دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران را شامل شده که دوره کارآموزی خود را در سال تحصیلی84-1383 گذرانده بودند (N=150). برای گردآوری دادهها از روش سرشماری و یک پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته شده است. روایی محتوایی پرسشنامه از سوی گروهی از اعضای هیات علمی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران مورد تأیید قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه نیز با توجه به ضریب آلفای کرونباخ بدست آمده (برابر با 82/0)، مناسب تشخیص داده شد. تحلیل دادههای گردآوری شده از طریق نرم افزار SPSS10.5 صورت گرفت. یافتههای تحقیق حاکی از این است که تفاوت معنیداری بین دانشجویان مورد مطالعه در ارتباط با نگرش نسبت به دستاوردهای دوره کارآموزی بر حسب متغیرهای گروهبندی جنسیت، ارتباط استاد درس در طول دوره، برگزاری جلسه توجیهی، شیوه انتخاب محل کارآموزی و رشته تحصیلی، وجود دارد. همچنین یافتههای تحقیق نشان دادهاند که بین متغیرهای میزان اهمیت دوره کارآموزی نزد پرسنل و مدیریت محل کارآموزی، استفاده از ایدهها و آموزههای کارآموزان، پرداختن به فعالیتهای حرفهای و عملی، میزان ارتباط فعالیتهای انجام داده در طول دوره با آموختههای دانشگاهی، میزان رضایت از دوره کارآموزی، میزان حضور در محل کارآموزی، تناسب محل کارآموزی با رشته تحصیلی، امکان انتخاب داوطلبانه فعالیتهای متنوع از سوی کارآموز، امکان استفاده از امکانات و تجهیزات محل کارآموزی با نگرش دانشجویان به دستاوردهای دوره کارآموزی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی کشاورزی؛ آموزش عملی؛ دانشجویان؛ کارآموزی؛ نگرش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Investigation of Students' Attitudes toward Outcomes of Internship Courses in the Agricultural Faculty, Tehran University | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid movahedmohamadi؛ Fatollah Sadeghi؛ Abulghasem Sharifzadeh؛ Pegah Moridsadat | ||
چکیده [English] | ||
This research was done with the aim of investigating attitudes of agricultural students toward outcomes of internship (training) courses. Methodologically, the research was carried out through a survey method. The population of the study consisted of all agricultural students of the Agricultural and Natural Resources Collages, University of Tehran who took their training (internship) course during 2004-2005 academic year (N=150). Census method was employed to collect data through a researcher-developed questionnaire. Content validity of the questionnaire was confirmed by agricultural extension and education faculty members of the University of Tehran. Calculated Coronbach Alpha coefficient as an indication of questionnaire’s reliability was found equal to 0.82. Using SPSS software, gathered data was analyzed. Findings of the research indicated significant differences among students with regard to their attitudes toward outcomes of internship (training) courses as by groping of variables, including gender of students, relationship between students and in charge educator during the internship (training) course, attendance in pre-course orientation session, selection of internship’s location, as well as student’s major. Also, research findings, showed a significant correlation among attitudes of agricultural students toward outcomes of internship courses as well as some independent variables, such as importance given to internship course by personnel in charge, application of ideas and lessons learned by students during the internship course, engagement of students in practical and professional affairs during the course, relationship between training practices and university lessons taken by students, student’s satisfaction as related to the internship (training) course, regular attendance of students in the course, fitness of internship course with student’s major, possibility of voluntary selection of training options by students, possibility of using related prevailing tools and equipments by students during the internship (training) course. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Agricultural higher, Education, Internship (training), Practical education, Student’s attitudes | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,863 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,117 |