تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,117,441 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,223,020 |
تحلیل تأثیر رهیافت مدرسه مزرعه کشاورز بر پذیرش مبارزه بیولوژیک از سوی شالیکاران شهرستان ساری | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 8، دوره 40، شماره 1 - شماره پیاپی 155876، خرداد 1388 اصل مقاله (143.43 K) | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا دین پناه؛ سید مهدی میردامادی؛ محمد چیذری؛ سید وحید علوی | ||
چکیده | ||
هدف این تحقیق بررسی تأثیر رهیافت مدرسه مزرعه کشاورز بر پذیرش مبارزه بیولوژیک در شهرستان ساری بوده است. این تحقیق ازنوع توصیفی- همبستگی و علی- مقایسه ای بود. شالیکاران شهرستان ساری به عنوان جامعه آماری این تحقیق انتخاب شدند و با استفاده از نمونه گیری تصادفی 72 شالیکار شرکت کننده در مدرسه مزرعه کشاورز و 346 شالیکار که در مدرسه مزرعه کشاورز شرکت نکردهاند، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روایی ابزار پژوهش از طریق اعضای هیئت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه تربیت مدرس و متخصصان و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران به دست آمد. آزمون مقدماتی و اعتبار پرسشنامه از طریق تکمیل 30 پرسش نامه به وسیله شالیکاران در یکی از شهرستانهای خارج از نمونه آماری به عمل آمد و ضریب اطمینان آلفای کرونباخ82/0 محاسبه گردید. نتایج نشان می دهد 9/63 درصد از شالیکارانی که در مدرسه مزرعه کشاورز شرکت کردهاند، پذیرش زیاد و بسیار زیاد و تنها 3/13 درصد از شالیکارانی که در مدرسه مزرعه کشاورز شرکت نکردهاند، پذیرش زیاد داشتهاند. نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای دانش مبارزه بیولوژیک، مزیت نسبی، سطح مکانیزاسیون، سابقه کشت برنج، مشارکت اجتماعی، تعداد تماس با مروج، استفاده از منابع اطلاع رسانی و ارتباط جمعی 9/75 درصد از تغییرات پذیرش مبارزه بیولوژیک را در شالیکاران شرکت کننده در مدرسه مزرعه کشاورز را تبیین می کنند و متغیر دانش مبارزه بیولوژیک به تنهایی 1/83 درصد از تغییرات پذیرش مبارزه بیولوژیک را در شالیکارانی که در مدرسه مزرعه کشاورز شرکت نکردهاند را تبیین میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
پذیرش مبارزه بیولوژیک؛ تاثیر؛ تحلیل؛ شالیکار؛ مدرسه مزرعه کشاورز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis of the Effect of Farmer Field School Approach on Adoption of Biological Control by Rice Farmers in Sari County, Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Gholamreza Dinpanah؛ S. Mahdi Mirdamadi؛ Mohammad Chizari؛ S. Vahid Alavi | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to determine the effect of Farmer Field School (FFS) approach on adoption of biological control by rice farmers. The research population consisted of 72 farmers who had participated in FFS and 346 who had not participated in FFS, selected through randomized sampling method. The methodological approach of the study was twofold: descriptive-correlative and causal-comparative. Validity of the instrument was established by a panel of experts comrised of senior faculty members in agricultural extension and education department, and of research committee advisors. Reliability analysis was conducted by using Cronbach's Alpha formula the result being 82%. The results indicated that 63.9 percent of the farmers who had participated in FFS adopted the techniques to a large and a very large extent, while only 13.3 percent of those who had no participation in FFS adopted the techniques (to a large, but not very large extent). The results of the multiple regression analysis (stepwise method) revealed that the variables of knowledge of biological control, relative advantage, level of mechanization, rice farming experience, social participation, the number of contacts with extension agent, the extent to which farmers used mass media and information sources described a variation of 75.9% of the adoption of biological control by rice farmers, (farmers who had participated in FFS). Also the results of the multiple regression analysis (stepwise method) revealed that the variable of knowledge of biological control described a variation of 83.1% of the adoption of biological control by rice farmers who had not participated in FFS. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Adoption of biological control, Analysis, Effect, Farmer Field School, Rice Farmers | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,255 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,536 |