تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,033 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,923 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,767,178 |
ضرورت توجه به «فلسف? تکنولوژی» در برنامه ریزی آموزش مهندسی کشور | ||
نشریه دانشکده فنی | ||
مقاله 6، دوره 43، شماره 1 - شماره پیاپی 167505، اسفند 1388 اصل مقاله (218.68 K) | ||
نویسنده | ||
S. Ali S. Ebrahimi | ||
دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
«فلسف? تکنولوژی» از شاخه های جدید معرفت بشری به شمار می آید که با این عنوان خاص بیش از 30 الی 40 سال از عمر آن در جمع اصحاب جهانی تفکر نمی گذرد. هرچند «تکنولوژی» به عنوان یکی از پدیده های دنیای مدرن خصوصا از قرن 19 مورد توجه جدی اندیشمندان قرار داشته و توسط متفکرانی نظیر رومانتیست ها، مارکس و هایدگر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در قرن بیستم نیز این توجه تا ده? 70 میلادی روز افزون بوده است، اما به کارگیری عنوان «فلسف? تکنولوژی» از ده? 70 به بعد شایع گردیده است. «فلسف? تکنولوژی» به بررسی نقش تکنولوژی بر دانش، فعالیت ها و محیط بشر می پردازد. انسان تکنولوژی را می سازد و شکل می دهد و متقابلاً از آن متاثر می شود. تکنولوژی ها که دنیای مارا احاطه کرده اند نحو? نگرش، زندگی و فرهنگ ما را تغییر می دهند. درک، ارزیابی و نقد این تاثیر و تاثر متقابل تکنولوژی بر زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی از اهداف فلسف? تکنولوژی است. بیان فوق ضرورت آشنایی دانشجوی مهندسی را با «فلسف? تکنولوژی» حداقل در حد چند واحد درسی حتی اختیاری روشن می سازد و به همین دلیل دانشگاه های بزرگ آمریکا و اروپا این مباحث را علاوه بر در دانشجویان علوم انسانی نظیر فلسفه، جامعه شناسی، انسان شناسی، اکولوژی و غیره در فهرست دروس دانشجویان رشته های علوم و مهندسی نیز گنجانده اند و خوشبختانه بارقه هایی از این تاثیر در دانشگاه های داخل کشور نیز به تدریج مشاهده می گردد. مقال? حاضر در صدد توضیح بیشتر «چیستی» و «چرایی» فلسف? تکنولوژی برای دانشجویان مهندسی کشور می باشد و تلاش می کند سوالات اساسی که تکنولوژی در چالش با مسائل متافیزیک، اخلاق، سیاست و غیره با آنها مواجه است مطرح نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ تکنولوژی؛ جامعه؛ علم؛ فرهنگ؛ فلسفه؛ مهندسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Consideration of “Philosophy of Technology” in Planning for the Country Engineering Education: An Obligation | ||
نویسندگان [English] | ||
S. Ali S. Ebrahimi | ||
چکیده [English] | ||
“Philosophy of technology” is a new branch of the human knowledge which with this specific title has only 30 or 40 years old in the literature of the world thinkers. However, the “technology” is one of the modern world phenomena, which from 19th century drew the attention of the thinkers and was analyzed by romantists, Marx and Heidegger and in 20th century was considered more but the using of the specific title of “Philosophy of technology” was spread out from the 70th decade. “Philosophy of technology” focuses on the role of technology in human knowledge, activities and environment. The human makes the technology, forms it and is also affected by it. The technologies which surrounded our world change our attitude, life and culture. Understanding, evaluation and criticizing of these mutual effects on the individual, social and political life is one of the aims of “Philosophy of technology”. This shows the importance of the introduction of “Philosophy of technology” to the engineering students at least as an arbitrary course and for this; the big universities of the U.S. and Europe put this subject among the courses of not only the humanity studies such as philosophy sociology, anthropology and ecology, but also the science and technology. Fortunately, this progress is gradually shown in our country as well. This article wants to explain more the “what” and “why” of the “Philosophy of technology” for engineering students and tries to open the main questions that the technology confronts to in challenge with metaphysics, politics and so on. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Community, Culture, Education, engineering, philosophy, Science, technology | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,781 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,504 |