تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,133,653 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,239,769 |
آموزش مهندسی در ایران در راستای توسعه پایدار | ||
نشریه دانشکده فنی | ||
مقاله 11، دوره 43، شماره 2 - شماره پیاپی 167654، اسفند 1388 اصل مقاله (228.46 K) | ||
نویسندگان | ||
عبدالرضا چینی؛ احسان نصری | ||
دانشگاه فلوریدا | ||
چکیده | ||
در سه دهة اخیر، در کشورهای صنعتی، توجه به توسعة پایدار محققین و مراکز صنعتی را بر آن داشته که در جستجوی راه حل-هائی برای کاهش اثرات منفی ساختمانها بر محیط زیست بوده و به ایجاد ساختمانهای سبز بپردازند. از طرف دیگر کشورهای در حال توسعه بخاطر ایجاد زیربنای لازم برای بهبود شرایط زندگی شهروندانشان به توسعة پایدار اهمیت لازم را ندادهاند. آموزش و پرورش، به خصوص در رشتههای مهندسی جزء ارکان لازم برای حفظ محیط زیست میباشند. مؤسسات آموزش عالی باید فلسفه حفظ محیط زیست را سرآمد کار خود قرار داده و کلیة برنامههای آموزشی خود را بر اساس این اصل مهم تنظیم کنند. برای تحقق چنین هدفی نیاز به کادر آموزشی متخصص و برنامههای تحقیقاتی برای ایجاد و توسعة فناوریهای جدید در راستای کاهش اثرات منفی توسعه بر محیط زیست میباشد. آموزش و تربیت نسل جدیدی از محققین، مهندسین و اهل فن آگاه به مسائل مرتبط با محیط زیست برای طراحی و اجرای برنامههای رفاهی و عمرانی جزء لاینفک توسعة پایدار است. در این مقاله مفاهیم بنیادی مرتبط با آموزش مهندسی در ایران در راستای توسعة پایدار مورد بحث قرار گرفته و با توجه به راهکارهای بکار رفته در کشورهای صنعتی،پیشنهادهائی جهت تجدید در آموزش مهندسی در ایران ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مهندسی؛ توسعة پایدار؛ کشورهای در حال توسعه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Sustainable Development, Engineering Education and Iranian Academe: Strategies and Related Issues | ||
نویسندگان [English] | ||
Abdolreza Chini؛ Ehsan Nasri | ||
چکیده [English] | ||
In the last three decades, the environmental movement toward sustainability in industrialized countries has motivated researchers and industry coalitions to seek ways to minimize the negative environmental impacts of the built environment and find ways to build green. Developing countries on the other hand have concentrated their efforts in building the much needed infrastructure for improving the living conditions of their people and have not given sustainability the attention it deserves. Education and training of engineers are essential components of sustainable development. Engineers must be taught to identify potential risks and impacts of their work on the environment and critically examine the environmental impacts of their decisions. This necessitates an environmentally knowledgeable faculty to generate the required knowledge through research and develop the skills students need to further sustainability in the future practices. This paper reviews the fundamental concepts of sustainability that should be integrated with the engineering education in Iran. Several strategies used in industrialized countries to integrate principles of sustainable development in engineering education are discussed to provide an overview that can be used for successful revision of the engineering education in Iran. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Developing Countries, Engineering Education, Iran, Sustainable Development | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,568 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,733 |