تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,105,372 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,210,850 |
واکاوی سازههای تاثیرگذار بر توسعه حرفهای اعضای هیات علمی دانشکدههای کشاورزی | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 7، 2-40، شماره 4 - شماره پیاپی 184070، بهمن 1388 اصل مقاله (354.54 K) | ||
نویسندگان | ||
فتح اله صادقی؛ سیدمحمود حسینی؛ احمد رضوانفر؛ ابوالقاسم شریفزاده؛ پگاه مریدالسادات | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف واکاوی سازههای تاثیرگذار بر توسعه حرفهای اعضای هیات علمی دانشکدههای کشاورزی به انجام رسیده است. به لحاظ روششناسی، این تحقیق با رویکرد اکتشافی بر پایه راهبرد پیمایش به انجام رسیده است. جامعه آماری این تحقیق را اعضای هیات علمی دانشکدههای کشاورزی دانشگاههای دولتی ایران تشکیل دادهاند (1190=N) و برای جمعآوری دادهها و اطلاعات از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی استفاده شده است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 120 نفر برآورد گردیده است. ابزار این تحقیق یک پرسشنامه محقق ساخته بوده است. جهت تامین روایی پرسشنامه به نظرات گروهی از اعضای هیات علمی و محققان مراجعه شده است و پایایی پرسشنامه بر اساس محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (95/0) مطلوب تشخیص داده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از نرمافزار SPSS و تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی بهره گرفته شده است. تحلیل عاملی انجام شده به استخراج پنج مولفه زیربنایی منجر گریده است که روی همرفته 4/74 درصد از واریانس کل را تبیین نمودهاند. این عوامل عبارتند از: (1) عامل روانشناختی (48/18%)، (2) عامل مدیریتی (72/17%)، (3) عامل فرهنگی- اجتماعی (19/14%)، (4) عامل نهادی (71/12%) و (5) عامل نظام حمایتی (26/11%). | ||
کلیدواژهها | ||
آموزشعالی کشاورزی؛ اعضای هیات علمی؛ تحلیل عاملی؛ توسعه حرفهای؛ واکاوی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis of the Factors that Influence Faculty Professional Development in Agricultural Faculties | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatollah Sadeghi؛ S. Mahmood Hoseini؛ Ahmad Rezvanfar؛ Abolghasem Sharifzadeh؛ Pegah Moridsadat | ||
چکیده [English] | ||
This research was done with the aim of analyzing the factors that influence the professional development of Agricultural faculty members. Methodologically, this explanatory research was carried out through survey method. The population of the research consisted of agricultural faculty members of Iran Universities (N=1190). Using Random Stratified Sampling Method, 120 faculty members were selected. A questionnaire was developed by the researcher as the tool for gathering data. Validity of the questionnaire was confirmed by a group of agricultural faculty members and researchers. Calculated coefficient of Cronbach's Alpha (0.95) was considered as reliability appropriateness of the questionnaire. Using SPSS: WIN software, factors influencing faculty professional development were analyzed. Using explanatory factor analysis technique, five principal components were extracted. In total, the extracted factors explained %74.4 of the variance, namely: psychological factors (%18.48), management factors (%17.72), sociocultural factors (%14.19), institutional factors (%12.71), and finally supporting system factors (%11.26). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Agricultural Higher Education, Analysis, factor analysis, Faculty Members, professional development | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,783 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,581 |