تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,123,486 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,610 |
ادراک مروجان کشاورزی نسبت به اثر بخشی روش های آموزشی انبوهی مورد استفاده در آموزش کشاورزان گندم کار، مورد: استان گلستان | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 15، دوره 40، شماره 2 - شماره پیاپی 184071، شهریور 1388 اصل مقاله (237.9 K) | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا محبوبی؛ مصطفی ایزدپناه | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر با هدف شناخت ادراک مروجان کشاورزی نسبت به اثر بخشی روش های آموزشی انبوهی مورد استفاده در آموزش کشاورزان گندم کار آبی استان گلستان به اجرا در آمده است. تحقیق از نوع توصیفی و همبستگی بوده است. ابزار تحقیق پرسشنامه و نمونه های تحقیق شامل 91 مروج کشاورزی فعال در زمینه آموزش کشاورزان گندم کار آبی در سطح استان گلستان بوده اند که به شیوه تمام شماری انتخاب شده اند. اطلاعات بدست آمده توسط نرم افزار SPSS تحت ویندوز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. برای بررسی اجزای تشکیل دهندة ابزار اندازهگیری، اعتبار محتوایی با نظرخواهی از اعضای هیات علمی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و کارشناسان ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان انجام شده سپس اصلاحات لازم بعمل آمده است. به منظور محاسبة قابلیت اعتماد از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است که در نتیجه انجام پیش آزمون در نمونه ای خارج از نمونه تحقیق، مقدار آن در مورد سوالات فراوانی استفاده مروجان از روش های آموزشی مختلف 87/0 و تاثیر هر یک از روش ها در تحقق اهداف مورد نظر از آموزش کشاورزان 82/0 بدست آمده است. نتایج تحقیق نشان داد بین متغیر میزان استفاده مروجان از روش های آموزشی اطلاعیه، نشریه، پوستر، نمایشگاه، تخته سیاه خبری و عکس و ادراک آنان نسبت به میزان اثر بخشی روش های آموزشی انبوهی با اطمینان 99 درصد و بین متغیر میزان استفاده مروجان از روش های آموزشی اسلاید و فیلم و ادراک آنان نسبت به میزان اثر بخشی روش های آموزشی انبوهی با اطمینان 95 درصد رابط? مثبت و معنی داری وجود داشته است. توجه به آموزش مروجان در زمینه روش های آموزش انبوهی در آموزش کشاورزان گندم کار از جمله پیشنهادهای این مطالعه است. | ||
کلیدواژهها | ||
اثر بخشی؛ ادراک؛ استان گلستان؛ ترویج کشاورزی؛ روش آموزشی انبوهی؛ مروج کشاورزی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Extension Agent's Perception towards the Effectiveness of Mass Teaching Methods Employed in Wheat Growing Education (Case :Golestan Province) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammadreza Mahboobi؛ Mostafa Izadpanah | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to evaluate an extension agent's perception with respect to effectiveness of mass teaching methods employed in educational activities of irrigated wheat growing farmers in Golestan Province. Survey and correlational methods were employed in the study. Questionnaire was used as means to collect data. The study population consisted of the whole extension workers who had participated in the educational activities of irrigated wheat growers in Golestan Province. Trough census sampling method, 91 extension workers were selected. The data resulted was analyzed using SPSS. Establishment of validity was done by obtaining the view points of faculty members of the Department of Extension and Education in Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources as well as the view points of agricultural extension specialists from Jihad of Agriculture Organization in Golestan Province. Reliability test was carried out through a pilot test outside the research sample. Cordnbach's Alpha for questions of extension worker frequency use from group teaching methods and effectiveness of group teaching methods determined as 0.87 and 0.82, respectively. The findings of the study revealed that there exists a significant correlation between the rate of using such educational methods as slide and film (95%) and use of such educational methods as communique, leaflet, poster, exhibition, predicate blackboard and pictures (99%); and an extension agent's perception of the effectiveness of mass teaching methods. This study suggests a paying of attention to extension worker's education on mass teaching methods for more efficient educational activities as regards irrigated wheat growing farmers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Agricultural Extension, Effectiveness, Extension agent, Extension worker, Golestan province, Mass Teaching Method, Perception | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,920 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,624 |