تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,515,423 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,776,565 |
تحلیل کارکرد افتراقی جنسیتی آزمون سنجش توانش عمومی زبان دانشگاه تهران | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 5، دوره 14، شماره 56، اسفند 1388 اصل مقاله (256.63 K) | ||
نویسندگان | ||
عباسعلی رضایی؛ عنایتالله شعبانی | ||
دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
آزمون سنجش توانش زبان دانشگاه تهران (UTEPT) آزمونی فراگیر و سرنوشتساز برای تصمیمگیری در مورد پذیرش دانشجو در دورههای دکتری دانشگاه تهران میباشد که هر ساله بیش از 10000 داوطلب ورود به این دورهها در آن شرکت میکنند. پژوهش حاضر مطالعهای است جهت اعتباریابی این آزمون که در آن با استفاده از روش تحلیل آماری رگرسیون لجیستیک (LR)، که بر روی 6555 شرکت کننده در آزمون سال 1385 انجام گرفت، به شکلی نظاممند وجود کارکرد افتراقی (DIF) سؤالهای آزمون بر اساس جنسیت شرکتکنندگان مورد بررسی قرار میگیرد. این عمل با استفاده فرمول تعیین معنادار بودن کارکرد افتراقی پرسشهای آزمون انجام پذیرفت. پیرو آنچه که اخیراً در پیشینه این نوع تحلیل آماری مشاهده میشود، در مطالعة حاضر علاوه بر آزمون تعیین معناداری کارکرد افتراقی، آزمون دیگری نیز برای تعیین اندازه شاخصهای آن بر اساس جنسیت امتحاندهندگان مورد استفاده قرار گرفت که عبارت است از مجذور R که برای تعیین اندازه رگرسیون لجیستیک کارکرد افتراقی به کار میرود. به منظور تفسیر نتایج حاصله از آن، در رویکردی مقایسهای، هر دو الگو مورد استفاده قرار گرفت. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که 39 سؤال از 100 سؤال آزمون فوقالاشاره تفاوت معناداری را در مورد کارکرد سؤال برای شرکتکنندگان مرد یا زن نشان میدهد. با این حال، با در نظر گرفت بررسیهای انجام شده در چهارچوب دو الگوی تفسیر اندازهگیری کارکرد افتراقی، این 39 سؤال در دستهبندی «قابل اغماض» قرار میگیرد. به این ترتیب، میتوان گفت که آزمون UTEPT آزمونی عاری از کارکرد افتراقی جنسیتی است، اگر چه بخش درک مطلب این آزمون نیاز به بررسیهای بیشتری دارد چرا که به نظر میرسد به طور کلی تمایل نسبی سؤالهای این بخش بیشتر به سمت شرکتکنندگان مرد میباشد تا شرکتکنندگان زن. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون سنجش توانش عمومی زبان؛ آزمون فراگیر؛ تفاوتهای جنسیتی؛ رگرسیون لجیستیک؛ کارکرد افتراقی سؤال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Gender Differential Item Functioning Analysis of the University of Tehran English Proficiency Test | ||
نویسندگان [English] | ||
Abbas Ali Rezaee؛ Enayatollah Shabani | ||
چکیده [English] | ||
The University of Tehran English Proficiency Test (UTEPT) is a high-stakes entrance examination taken by more than 10,000 master’s degree holders annually. The examinees’ scores have a significant influence on the final decisions concerning admission to the University of Tehran Ph.D. programs. As a test validation investigation, the present study, which is a bias detection research in nature, utilized multistep logistic regression (LR) procedure to examine the presence of gender differential item functioning (DIF) in the UTEPT with a sample of 6,555 examinees who took the test in November 2006. Specifically, the LR DIF two-degree of freedom Chi-squared test of significance was employed to test the significance of DIF. Following what has been recently suggested in the literature, the test of significance for DIF was accompanied by a measure of magnitude, namely the R-squared effect size for LR DIF, for the interpretation of which the two widely accepted classification schemes were used comparatively. The results reveal that 39 of the 100 items in the test display significant gender differences. However, these group differences are viewed as “negligible” based on both of the schemes. Accordingly, it could be argued that the UTEPT is a gender DIF-free test, though the Reading Comprehension section of the test remains in need of further analysis as it seems that the general trend of DIF indices at the item level may hint at an inclination towards males. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Differential Item Functioning, English Proficiency Test, gender differences, High-stakes Test, Logistic regression, UTEPT | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,861 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,230 |