![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,070 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,679,259 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,910,129 |
مغالطات عقل محض در نظر کانت | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 7، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 189041، مرداد 1388 اصل مقاله (210.85 K) | ||
نویسنده | ||
سید محمد حکاک | ||
دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) | ||
چکیده | ||
در نظر کانت، معرفت مشتمل بر مادهای و صورتی است. مادهی آن از طریق حس به دست می آید و صورت را، ما در دو مرحله ادراک حسی و فهم بدان میبخشیم: درمرحله ادراک حسی، مکان و زمان را، و در مرحله فهم دوازده مقوله را. و آنچه از این رهگذر می شناسیم، پدیدار است نه شیء فی نفسه. اما عقل ما به اقتضای طبیعت خود، پا را از حوزهی پدیدار بیرون مینهد و تصوراتی را می سازد که در واقع توهّمند. یکی از این تصورات، تصور نفس است. عقل میخواهد با چهار استدلال مغالطی، چهار مطلب را در خصوص نفس اثبات کند: جوهریت، بساطت، شخصیت و تمایزش از ماده (نفس وجودی یقینی دارد و ماده وجودی مشکوک). ریشهی همه این مغالطات این است که «من میاندیشم» یا «من» که در نظر کانت یک شرط پیشینی و صوری شناخت است، یکی شیء عینی و یک متعلق معرفت شناخته میشود. در ضمن کانت در مغالطهی چهارم با طرح نظریه ایده-آلیسم استعلایی به مخالفت با ایدهآلیسم به معنی متعارف آن میپردازد و تصورات موجود در ذهن را به معنی خاصی بیرونی میداند. | ||
کلیدواژهها | ||
ایدهآلیسم استعلایی.؛ پدیدار؛ مغالطهی استعلایی؛ مغالطهی منطقی؛ نفس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Paralogisms of pure reason in Kant’s view | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Mohammad Hakkak | ||
چکیده [English] | ||
According to Kant, knowledge includes matter and form. Its matter comes form the sense, and the forms are drived from perception and understanding: In perception we have two intuitional categoties that called space and time, and in the stage of understanding 12 other categories. What we know in this process is phenomenon not nomenon (the thing in itself). However, our reason, by its nature, transcends from the realm of phenomenon, and constructs ideas, which are, in fact, illusions. Such an idea is the idea of the soul. Reason is intended by means of four paralogical demonstrations, proves four subjects about the soul: Substantiality, simplicity, identity, and its distinction from matter (the soul has certain existence but the matter has doubtful existence). "I think" or "I", which according to Kant is an apriori and formal condition of knowledge, is the origin of all these paralogisms, and assums an objective thing or a subject of knowledge. Moreover, in the Fourth paralogism, Kant disagrees with idealism in its current meaning, by proposing the theory of transcendental idealism, and considers the ideas of the mind as external in a particular sense. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
logical paralogism, Phenomenon, soul, transcendental idealism., transcendental paralogism | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,330 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,624 |