تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,479 |
تعداد مقالات | 70,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 122,998,277 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,229,300 |
نقد و بررسی کتاب «ساخت زبان فارسی » با رویکرد معیارهای نقد و نقدِ بر نقد | ||
پژوهشهای زبانی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 1، آذر 1389 اصل مقاله (232.88 K) | ||
نویسنده | ||
لیلا شریفی | ||
چکیده | ||
نقد حاضر، نقدی صورتگرایانه در کنار نقد دانشگاهی است. در یک تعریف کلّی و عام، نقد صورتگرایانه (فرمالیستی)، نقدی است که در بررسی یک اثر، اصالت را به صورت (ساخت:فرم) میدهد و عمده توجهش به لزوم وجود رابطهای انداموار و ارگانیک، میان اجزای مختلف یک اثر است؛ به طوریکه تمامی قسمتهای یک نوشته، توانایی پشتیبانی و تقویت یکدیگر را داشته باشند. نقد دانشگاهی نیز که بر اصول استوار است، میکوشد در هر حوزه، پیوندهایی میان نوشته و اصول مرتبط بیابد و بررسی دقیق و موشکافانهای از موضوع به دست دهد؛ بدین ترتیب شاید بتوان نقد صورتگرایانه را زیرعنوان نقد کلنگر ونقد دانشگاهی را زیرعنوان نقد جزءنگر مطرح کرد که هر دو، نوعی نقد فنّی به شمار میآیند. نقد و بررسی یک کتاب درسی دانشگاهی، تابع اصول و معیارهایی است امّا متأسفانه گاه نقد اینگونه آثار از سوی نقّادان، فقط مبتنی | ||
کلیدواژهها | ||
رابطه انداموار؛ فرم؛ نقد؛ نقد جزءنگر؛ نقد دانشگاهی؛ نقد صورتگرایانه؛ نقد کلنگر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Review of " The structure of the Persian Language": A review of revie and review criteria approach" | ||
نویسندگان [English] | ||
Leyla Sharifi | ||
چکیده [English] | ||
نقد حاضر، نقدی صورتگرایانه در کنار نقد دانشگاهی است. در یک تعریف کلّی و عام، نقد صورتگرایانه (فرمالیستی)، نقدی است که در بررسی یک اثر، اصالت را به صورت (ساخت:فرم) میدهد و عمده توجهش به لزوم وجود رابطهای انداموار و ارگانیک، میان اجزای مختلف یک اثر است؛ به طوریکه تمامی قسمتهای یک نوشته، توانایی پشتیبانی و تقویت یکدیگر را داشته باشند. نقد دانشگاهی نیز که بر اصول استوار است، میکوشد در هر حوزه، پیوندهایی میان نوشته و اصول مرتبط بیابد و بررسی دقیق و موشکافانهای از موضوع به دست دهد؛ بدین ترتیب شاید بتوان نقد صورتگرایانه را زیرعنوان نقد کلنگر ونقد دانشگاهی را زیرعنوان نقد جزءنگر مطرح کرد که هر دو، نوعی نقد فنّی به شمار میآیند. نقد و بررسی یک کتاب درسی دانشگاهی، تابع اصول و معیارهایی است امّا متأسفانه گاه نقد اینگونه آثار از سوی نقّادان، فقط مبتنی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,784 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,408 |