تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,086,609 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,189,918 |
آزمون تئوریهای مساله اجتماعی پیوند با مدرسه در بین دانشآموزان مقطع ابتدائی | ||
بررسی مسائل اجتماعی ایران | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 2 - شماره پیاپی 370801، شهریور 1389، صفحه 113-137 اصل مقاله (1.98 M) | ||
نویسندگان | ||
محمود قاضی طباطبائی؛ الهه حجازی؛ علی رضائی شریف | ||
چکیده | ||
این مقاله به اندازهگیری پیوند با مدرسه و بررسی عوامل موثر بر آن در میان دانشآموزان مقطع ابتدائی بر اساس تئوریهای کنترل اجتماعی، میپردازد. بدین منظور، نمونهای به حجم 412 نفر (149 پسر و 263 دختر) از دانشآموزان پنجم ابتدائی شهرستان کرج به شیوة تصادفی انتخاب شدند. یافتهها پیوند با مدرسه را نتیجة چهار عامل دلبستگی به معلمان، دلبستگی به مدرسه، تعهد به مدرسه و مشارکت نشان می دهند. نتیجة آزمون کروسکال _ والیس نشان داد که پیوند با مدرسه در بین مدارس تفاوت معنیداری از هم ندارد، اما در بین کلاسها تفاوت معنیدار بود؛ که علت این امر را میتوان در وابسته بودن پیوند با مدرسه به دلبستگی به معلم، متفاوت بودن جو کلاسها نسبت به هم و عوامل دیگر در این سن دانست. متغیر معدل با پیوند با مدرسه رابطه داشت، از سوی دیگر متغیر جنسیت رابطة معناداری با پیوند با مدرسة دانشآموزان در این سن نداشت. | ||
کلیدواژهها | ||
ایران؛ پیوند با مدرسه؛ جنسیت؛ دانشآموزان مقطع ابتدائی؛ نظریه کنترل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
School Bonding among Children in Elementary Schools; A Test of Control Theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahmoud Ghazi Tabatabaie؛ Elaheh Hejazi؛ Ali Rezaie Sharif | ||
چکیده [English] | ||
This paper measures the level of school bonding and investigates factors contributing to school bonding in children in elementary schools. The sample consists of 412 students (149 male, 263 female) of children in 5th grade in city of Kraj. The data was gathered through demographical and school bonding questionnaires. Findings confirm models suggested by Hirchi and Cernkovich which considers school bonding dependent on attachment to teachers, attachment to school, commitment to school and involvement in school. The result of Kruskal–Wallis test shows that although the level of bonding is not significantly different between schools but the difference between classes are statistically significant. This may be due to the internal relation between school bonding and attachment to teachers, the specific condition of different classes and so on. The variable “GPA” is significantly related to school bonding but the relation between gender and school bonding is not statistically significant. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Control Theory, elementary school, Iran, school attachment, school bonding | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,395 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,823 |