تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,100,413 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,207,218 |
بررسی صلاحیتهای حرفهای تحقیقمداری مورد نیاز ارزشیابان وزارت جهاد کشاورزی | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 6، 2-41، شماره 3 - شماره پیاپی 418177، آذر 1389، صفحه 313-321 اصل مقاله (304.66 K) | ||
نویسندگان | ||
راضیه نامدار1؛ غلامرضا پزشکی راد1؛ محمد چیذری1؛ ناصر زمانی میاندشتی2 | ||
1دانشگاه تربیت مدرس | ||
2دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی صلاحیتهای حرفهای تحقیقمداری و تحلیل موقعیت مورد نیاز کارشناسان و ارزشیابان وزارت جهاد کشاورزی است. این مطالعه از نوع پیمایشی بوده و برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه که پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (97/0) تأیید گردید استفاده شد. برای تعیین روایی پرسشنامه از نظرات متخصصان رشتههای علوم تربیتی و ترویج وآموزش کشاورزی دانشگاههای تربیت مدرس، شیراز و تهران، پس از چند مرحله اصلاح و بازنگری بهره گرفته شد. مجموع تعداد کارشناسان فعال در امر ارزشیابی وزارت جهاد کشاورزی 140 نفر بود که با استفاده از نمونهگیری تناسبی طبقه ای حجم نمونه با روش انتساب متناسب با بزرگی در هرطبقه محاسبه شد و با استفاده از جدول مورگان، 107 نفربه عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS تحت ویندوز انجام گرفته و از آمار تحلیلی نظیر تحلیل همبستگی، آزمون مقایسه میانگینها (t) و رگرسیون بهره گرفته شده است. در بین صلاحیتهای حرفهای مطرح شده صلاحیتهای "برخورداری از دانش روز ارزشیابی" و "مهارت تفسیر دادههای گردآوری شده" بالاترین اولویتهای مورد نیاز کارشناسان بودند. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین تجربه کاری و میزان شرکت در دورههای آموزشی کارشناسان با قابلیتهای حرفهای تحقیقمداری آنان ارتباط معناداری وجود دارد. نتایج رگرسیون نشان داد که عواملی چون میزان شرکت در دورههای آموزشی ارزشیابی و تجربه کاری بیشترین سهم را در زمینه صلاحیتهای تحقیقمداری مورد نیاز کارشناسان دارد و در مجموع توانستند 24 درصد واریانس صلاحیتهای حرفهای مورد نیاز کارشناسان را تبیین نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
تحقیق نظام مند؛ تحلیل موقعیت؛ صلاحیت حرفهای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Investigation of the Research-Oriented Professional Competencies Needed by Evaluators in the Ministry of Jihad-e Agriculture, Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
razieh namdar1؛ gholamreza pezeshki rad1؛ mohammad chizari1؛ naser zamani miandashti2 | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of this survey was to assess research-oriented competencies (systematic inquiry and situational analysis competencies) needed by experts and evaluators in the ministry of Jihad-e Agriculture. A survey method was employed and data collected through questionnaire the reliability of which was approved through a pilot test with Cronbach's Coefficient Alpha=0.97. Validity of the research instruments was achieved through consultation with Tarbiat Modares, Tehran and Shiraz universities’ experts. Statistical population for the study consisted of evaluation specialists and the agricultural personnel involved in program evaluation in the Ministry of Jihad-e Agriculture, Iran (N=140). A stratified random sampling technique, and Morgan's table were utilized to select sample (n=107). The data was analyzed through SPSS-Win software and application of such appropriate statistical methods as correlation, t test as well as regression. “Being up-to date in evaluation knowledge” and “analyses data” were the two first priorities of experts in delivered competencies. According to the obtained results there were significant differences between males and females in the needed competencies. The findings revealed that there were positive significant correlations between work experiences plus educational background of experts, and their needed professional competencies. Also findings showed that there were significant differences between gender along with educational levels of experts, and their research oriented competencies. The results of multiple regression indicated that the most important variables, describing 24 percent of variations in the needed professional competencies were work experience and educational background. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
., Evaluation, Professional competencies, situational analysis, Systematic inquiry | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,666 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,263 |