![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,071 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,680,731 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,171 |
امتناع برهان صدیقین بدون پیشفرض فلسفی در منطق جدید | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 6 - شماره پیاپی 475671، مرداد 1389، صفحه 71-95 اصل مقاله (285.02 K) | ||
نویسنده | ||
اسدالله فلاحی | ||
استادیار گروه فلسفه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان | ||
چکیده | ||
آخرین و کوتاهترین تقریر از «برهان صدیقین» از علامه طباطبایی است که استاد جوادی آملی دربارة آن ادعا کردهاند که هیچ پیشفرض فلسفی ندارد و از این رو، میتواند به عنوان اولین مسأله فلسفی مطرح شود. این ادعا بحثهایی را پدید آورده و مورد تأیید و انکار برخی از معاصران قرار گرفته است. در مقالات متعددی که در این زمینه به نگارش درآمده است، این ادعا به صورت موردی بررسی و نقد شده است. در این مقاله، ادعای استاد جوادی آملی را به صورت کلی و بدون توجه به برهان علامه طباطبایی بررسی میکنیم و میخواهیم ببینیم که آیا اثبات وجود خدا بدون کمک پیشفرض فلسفی اصولا ممکن است یا خیر؟ در این مقاله، با صورتبندی «موجود بودن خدا» در منطق مرتبه دوم هنکین (که با اداتهای وجهی ترکیب شده است) و با استناد به اثباتناپذیری آن در این منطق، نشان دادهایم که اثبات این مفهوم بدون پیشفرض فلسفی امکان ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
برهان صدیقین؛ منطق مرتبه دوم.؛ منطق وجهی؛ وجوب؛ وجود | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Possibility of Seddiqin Argument without Philosophical Presuppositions at Modern Logic | ||
نویسندگان [English] | ||
Asadollah Fallahi | ||
چکیده [English] | ||
Allameh Tabatabaei has proposed the last and the shortest formulation of the “Seddiqin Argument” of which Javadi Amoli believes it provides no philosophical presuppositions and therefore can be the first question in Islamic Philosophy. The claim has yielded controversies pro and con. In the papers written on the subject matter, the claim has been criticized in particular and not in general. I try to see the claim in general and ask, “Is it possible in principle to argue for a god without any philosophical presuppositions?” In this paper, I formalize “existence of a god” in Henkin second-order logic equipped with modal connectives, and by its improvability at the logic, I show that it is not possible to prove the “existence of a god” without any philosophical presuppositions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Existence, Modal Logic, Second-Order Logic., Seddiqin Argument | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,143 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,250 |