تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,495,822 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,757,700 |
"طراح گرافیک و طراحی فرهنگ" در ایران صنعتی و پساصنعتی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 8، دوره 2، شماره 42 - شماره پیاپی 489374، تیر 1390، صفحه 75-85 اصل مقاله (7.15 M) | ||
نویسندگان | ||
زهرا رهبرنیا1؛ آذین حسینی زاده2 | ||
1استادیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا | ||
2کارشناس ارشد ارتباط¬تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا | ||
چکیده | ||
فلسفه های فکری دوران مدرن و پست مدرن، بر تمامی وجوه زندگی هنرمندان تأثیر گذاشته، طراحان گرافیک نیز، تحت تأثیر این تفاوت نگرش در جامعه صنعتی و پساصنعتی قرار گرفتهاند؛ همینطور تحول اساسیِ جایگاه هنرها ناشی از تغییر مشهود در ابزارها، شیوه ها و ... است. در این مقاله با مقایسه تطبیقی بین ارتباطات تصویری (گرافیک) مدرن و پستمدرن، تفاوت نگرش جوامع صنعتی و پساصنعتی بر وظایف طراح و نیز تأثیر این دو جامعه بر شیوهها و نیز دستاوردهای طراحی گرافیک، بیان میشود. سپس با انتخاب مطالعه موردی بر عکاسی و بهکارگیری فن آوری های مرتبط با ثبت تصویر، و نقش آن بهعنوان نمونهای از ابزار طراحان گرافیک در جامعه صنعتی و پساصنعتی، مورد توصیف، تحلیل و قضاوت قرار می گیرد. یافتههای تحقیق حاضر، حاکی از این است که وظایف طراح گرافیک، و نیز شیوه های طراحی و بهکارگیری ثبت تصویر در جامع? صنعتی، با رویکردی شکلگرایانه بوده است؛ ولی دنیای جدید پساصنعتی با هنرِ جدید تعاملگر، گرافیک را منفک از ساحتهای مکمل، قابل طرح نمییابد. تنوع در اهداف ثبت تصویر و کارکردهای بیشتر عکاسی در گرافیک، حاکی از ضرورتی فرهنگی و نوین است؛ مقوله ای که وقوع آن در حیطه گسترش دانش های بین رشته ای، می تواند موجب حذف شکاف های عمیق موجود میان گرایش های علوم انسانی و هنری شود. | ||
کلیدواژهها | ||
ارتباطات تصویری؛ جامعه پساصنعتی؛ جامعه صنعتی؛ طراح گرافیک؛ طراحی فرهنگ؛ عکاسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
"Graphic Design & Culture Design" In Industrial & Post Industrial Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Rahbarnia1؛ Azin Hosseini zadeh2 | ||
چکیده [English] | ||
Mental philosophies of modern and postmodern era influenced on all aspects of artists’ lives. Graphic designers are, likewise, influenced by this difference of attitude in the industrial and post industrial societies which is the result of these eras. This fundamental evolution in the graphist’s attitude caused an obvious variation in the duties, tools and procedures of their work. The present research with a comparative survey attempts to compare the philosophy, culture in the modern and postmodern arts and the way of their effectiveness on the attitude of societies, and on the other hand, how it affect the graphic design and its methods. The survey continued by the study of the concept of user-oriented design which based on identifying the audience and its effectiveness on the postmodern graphic. The results of this research indicate that Graphic designers’ duties and procedures of designing in the industrial society had a structural approach; and the artist tries to create a unique culture (cultural democratization) among the societies. However, the novel post industrial world with the new interactive art does not accept Graphic apart from other knowledge, especially the audience. In this period customs and individual values become significant (cultural democracy). Graphic designers discuss about the issue of creating culture and presence of audience in art works which contains some new and cultural necessities. Graphic designers of industrial era had the duty of creation of a formative visual art work with the international comprehensibility; however, in the post industrial era, they had to know the audience and his culture better and involved him in the designing processes. On the other hand, they had to check the amount of their success in creating and blooming of culture in post industrial society. This conversion of duty for Graphic designers which was simultaneous with duty conversion of industries is named the process of progressing from designing for a culture to designing a culture. Postmodern graphic designing is not vogue in Iran and that is owing to the absence of academic foundations and lack of enough communication between visual artists and basics of Anthropology, Sociology and Ethnography which are the bases in scientific cognition of audience and designing culture for him. The concepts that are known as user- oriented design among the world Graphists. Different methods of Observation, Photography, human-oriented Cinematography, deep interview, integrated meetings and … is educating in this educational system for master levels. Moreover, they teach how to analyze these data in the way that the outputs of designing could derive from them. Occurring this issue according to the developing interdisciplinary sciences, could omit the deep gap between art and humanities in Iran. Different methods of Observation, Photography, human-oriented Cinematography, deep interview, integrated meetings and … is educating in this educational system for master levels. Moreover, they teach how to analyze these data in the way that the outputs of designing could derive from them. Occurring this issue according to the developing interdisciplinary sciences, could omit the deep gap between art and humanities in Iran. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Audience-Oriented Researches, Culture design, Graphic designer, Industrial society, Post industrial society | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,299 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,489 |