تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,122,522 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,230,504 |
بهسازی اجزاء و اتصالات پایههای قابی شکل بتنآرمه پلها با بهرهگیری از مواد کامپوزیت | ||
نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری | ||
مقاله 8، دوره 45، شماره 2 - شماره پیاپی 527535، تیر 1390، صفحه 179-190 اصل مقاله (862.42 K) | ||
نویسندگان | ||
اسلام سازمند؛ شاهرخ مالک | ||
دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
در این مقاله از طریق مدلسازی و تحلیل مدل اجزاء محدود، پایه قابی شکل1 یک پل نمونه به منظور بهسازی مورد بررسی قرار داده شدهاست. برای مدلسازی بتن از المان سه بعدی هشت گرهی با قابلیت در نظر گرفتن ترکخوردگی در کشش و خردشدگی در فشار و برای مدلسازی آرماتورهای طولی از المان دو گرهی فشاری- کششی تک محوره استفاده شدهاست. آرماتورهای عرضی بهصورت درصد حجمی در المان بتن منظور شدهاند و برای مدلسازی مصالح کامپوزیت از المان سه بعدی هشت گرهی با خاصیت لایهای استفاده شدهاست. در ابتدا مدل اجزاء محدود پایه قابی شکل پل در شرایط چون ساخت2 و شرایط بهسازی شده ایجاد و نتایج تحلیل عددی با نتایج آزمایشات پیشین مقایسه شده است. پس از اثبات صحت مدل عددی و روش تحلیل، با توجه بهمشاهدات صورت گرفته از مدهای گسیختگی و نقاط ضعف چنین پایه هایی، مقاومسازی پایه به کمک الیاف FRP در حالات متفاوت صورت گرفتهاست. بر اساس نتایج حاصله راهکارهایی جهت افزایش مقاومت نهایی و شکل پذیری پایه پل ارایه گردیدهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
بارگذاری مونوتونیک؛ پایه قابی شکل؛ روش اجزاء محدود؛ ژاکت بتنی؛ ژاکت فولادی؛ ژاکت مصالح کامپوزیت؛ مصالح کامپوزیت FRP | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Retrofit of Bridge Bents with the Use of Composite Materials | ||
نویسندگان [English] | ||
Eslam Sazmand؛ Shahrokh Maalek | ||
چکیده [English] | ||
In this paper, the Finite Element Model of a typical bridge bent has been created. The 3-D eight-node solid element with the ability of the consideration of concrete cracking in tension and crushing in compression has been employed for the modeling of concrete and the uniaxial tension–compression two-nodes element has been used for the modeling of longitudinal reinforcement. The transverse reinforcement has been included as the concrete element volumetric ratio. For the composite material modeling, the 3-D eight-node laminated element has been used to represent the layers of the material. First, the bridge bent has been modeled in the as-built as well as the retrofitted condition. The numerical analysis results are compared with previously reported experimental results. Good correlations between the numerical and the experimental results have been observed. With the consideration of the observed modes of failure of the composite materials during the experiments, some suggestions have been made here in order to improve the lateral load capacity as well as the ductility of the bent system. This consists of the use of appropriate addition of composite materials in various proposed ways and configurations at the junction of the column to the bent beam connections. Analysis results demonstrated that both the lateral load carrying capacity and ductility of the bridge bent will improve considerably with the aid of the suggested methodology. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Bridge bent, Composite Jacket, finite element method, Monotonic Loading, Reinforced Concrete Jacket, Steel Jacket, FRP | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,406 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,286 |