تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,519,831 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,779,088 |
جام شوش، جامی پر از رمز و راز | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 43 - شماره پیاپی 537887، مرداد 1390، صفحه 45-56 اصل مقاله (4.04 M) | ||
نویسندگان | ||
فرانک کبیری؛ بهاره براتی | ||
عضو هیات علمی دانشکده هنر دانشگاه شهرکرد | ||
چکیده | ||
یکی از راههای دستیابی به فرهنگ و دانش بشری، مطالعهی هنر تمدنهای گوناگون است. در شناخت تمدن ایران نیز، شوش از اهمیت والایی برخوردار است و سفالینه های منقوش آن، بر تارک موزههای جهان میدرخشند. این مقاله سعی دارد به شیوهی توصیفی- تحلیلی و تاریخی، علل توجه جهانیان به این سفالینهها، بهویژه جام شوش را بررسی کند. اولین موردی که احساس لذت را در بیننده ایجاد میکند، زیبایی ظاهری است که از طریق: چشمنوازی نقوش و هماهنگی آنها با یکدیگر و با شکل ظرف، وجود تناسبات منطقی، تقسیمبندیهای دقیق، رعایت سواد و بیاض و طراحی منحصر بهفرد، ایجاد میشود. این مساله با محاسبهی اندازههای اشیاء و بهدست آوردن تناسبات، پیگیری و ملاحظه شد که اعداد بهدست آمده به عدد طلایی نزدیک هستند. عامل دیگر، داشتن بار معنایی هر نقش است که به عنوان نمادی خاص بهکار رفته و ضمن ارتباط با دیگر نقوش، در پی دستیابی به هدفی خاص با تکیه بر باورها، اعتقادات و تمایلات انسان پیشین میباشد. دلایل مطرح شده برای برتری شاهکار سفالین جهان، با بررسی تطبیقی این نمونه، با سفالینههای تمدنهای همعصر با تمدن ایران و سفالینههای مناطق همدوره با منطقهی شوش به اثبات میرسد و نبوغ ایرانیان را در خلق آثار هنری و بیان رمزگونهی خواستههایشان بهنمایش میگذارد. | ||
کلیدواژهها | ||
بز کوهی؛ تناسبات؛ جام شوش؛ سفال؛ نقوش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Susa's jar, is full of secret and symbol | ||
نویسندگان [English] | ||
Faranak Kabiri؛ Bahareh barati | ||
چکیده [English] | ||
One of the ways of recognizing the human culture and knowledge is survey of arts in civilizations. Clay and pottery are old handicrafts, and they have ancient placed in Iranian's cultural research& cognation. This craft is various handwork of mortality and has with deep denotation. This is the best reason that this craft is the primer thing for figurative culture. In this regard, ever locality and civilization get the different experiment for presentation of values such as line, color, shape and content. The engraved goblets that found from SUSA (shoosh)area are the patterns of art and culture of this land at the 2th quarter of 4th millennium, and they are not only the potable goblets, but also they are Transmuted to suitable litter for use the special method in presentation and conduction of deep denotation statement in form and figure. So, to take cognizance of Iran in traditional civilization, cognizances of pictorial potteries with motives from SUSA are very important and the best is that jar has been kept in Louver museum in Paris. In this essay, we research the world's approach to these potteries by analytical descriptive manner, especially Susa's jar that is in mug's group. The first factor that makes sensuous pleasure in viewer, is outside beauty.this factor is possiblebyharmony between patterns and shape of jars, logical proportion, precise divisions, positive and negative area and unique design. it is considered by calculation of dimentional and perception of proportions, we know that gotten numbers are between 1.7 until1.9 that are close to golden numbers mean 1.6. the second factor is meaning of patterns that used as special symbols that makes relationships between motives and patterns, according to special tends and by emphasis on previous human opinions and tendencies. In this pattern,the goat is symbol of moon and earth and his horns are showing of productivity .The continuity of birds is symbol of flight and prayer and wanting rain, because Iranian believed if the constellation of goat and bird had been seen together,come rain in special seasons.the wheat is symbol of vegetate and is as goat's tail.the form of square and circle that is in goat's horns, means earth and sky are counterpart together for raining for growing and birth until primery human received felicity. So, the Susa's jar is the mug for drinking and the talisman of wanting rain and wanting felicity, too. Here we argue to priority of Susa's potteries as compared with other pottery of other culture such as: Egypt and India and didn't see breakdown of suitable areas and proportion of patterns with form of clay vessel.in the another argue the goat pattern that is the main pattern in Susa's jar, has been campare with same pattern in another areas in Iran at the same age, and seems that the best animal patterns of animal were drown in Susa. This comparation shows Iranian's genious in creative works with symbolistic desires. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Clay and pottery, Goat, Pattern, Scale, Susa's jar | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,098 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,761 |