تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,071,901 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,176,030 |
بررسی تأثیر طرح مدرسه در مزرعه کشاورز بر افزایش سطح اطلاع نخلداران از مباحث مدیریت تلفیقی آفات | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 8، 41-2، شماره 4 - شماره پیاپی 542566، اسفند 1389، صفحه 491-499 اصل مقاله (222.78 K) | ||
نویسندگان | ||
عرفان علی میرزایی1؛ حمید موحد محمدی1؛ مریم طهماسبی2 | ||
1پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران | ||
2دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر طرح مدرسه در مزرعه کشاورز بر افزایش سطح اطلاع نخلداران شهرستان آبادان از مباحث مدیریت تلفیقی آفات بود. به لحاظ هدف، پژوهش حاضر در زمره تحقیقات کاربردی بود که با بهرهگیری از پارادیم کمی، از طریق پیمایش توصیفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش دو گروه مجزا را در بر داشت. گروه اول کشاورزان شرکتکننده در دورههای IPM/FFS و گروه دوم، کشاورزان آموزش دیده به شیوه مرسوم معلم - محور که طی سالهای مشابه در زمینه مدیریت تلفیقی آفات نخلستان در شهرستان آبادان آموزش دیده بودند. از گروه اول 66 نفر و از گروه دیگر 106 کشاورز به شیوه تصادفی انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شد که روایی محتوایی آن توسط جمعی از اعضای هیأت علمی مؤسسه تحقیقات خرما و میوههای گرمسیری اهواز و تعدادی از کارشناسان جهاد کشاورزی آبادان تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت (78/0= ?). یافتهها حکایت از آن داشت که اختلاف میانگین اطلاع کشاورزان IPM/FFS و همتایان آموزش دیده آنها به شیوه معلم - محور، با احتمال وجود یک درصد خطا معنیدار بود. به عبارت دیگر، کشاورزان گروه اول با به کارگیری اصول یادگیری مشارکتی، اطلاعات به مراتب بیشتری راجع به مباحث مدیریت تلفیقی آفات نخلستان در مقایسه با گروه دیگر داشتند. افزون بر این تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیر حضور در جلسات، بیشترین سهم را در تبیین واریانس متغیر وابسته (سطح اطلاع کشاورزان دورههای IPM/FFS) داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش معلمـ محور؛ شهرستان آبادان.؛ مدیریت تلفیقی آفات؛ یادگیری مشارکتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Investigation of the Effect of Farmer Field School Project on Increasing Date Growers' Information Regarding Integrated Pest Management (IPM) | ||
نویسندگان [English] | ||
Erfan Ali mirzaei1؛ Hamid Movahed Mohammadi1؛ Maryam Tahmasbi2 | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of this study was to investigate the effect of farmer field school project on improving date growers' information regarding integrated pest management in Abadan County. The research was done through a descriptive survey by the use of quantitative paradigm. The statistical population consisted of two independent groups. The first: date growers who had been trained through IPM/FFS project and the second: their counterparts who had been simultaneously trained about date farms' IPM and through teacher-based courses. A sample of 66 farmers from the first group, and a sample of 106 farmers from the second group were randomly chosen. The validity of the questionnaire was confirmed by a panel of some faculty members of Iranian Date and Tropical Fruits Research Institute and some experts of Jihade Agriculture Organization of Abadan County. The reliability too, of the questionnaire was confirmed through an assessment of Coronbach' Alpha Coefficient (?=0.78). Findings revealed significant differences between the two groups in terms of IPM information. Also, the results of multiple regression indicated that the variable of presence in any of the IPM/FFS sections had the greatest share in a determination of dependent variables' variance (farmers' information regarding IPM). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Abadan county., Date farm integrated pest management, IPM/FFS, Participatory learning, Teacher- based instruction | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,592 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,077 |