تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,648 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,275 |
یادگیری سازمانی در دانشکده های کشاورزی استان تهران | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 3، دوره 42، شماره 2 - شماره پیاپی 703664، بهمن 1390، صفحه 175-184 اصل مقاله (217.29 K) | ||
نویسندگان | ||
عنایت عباسی1؛ یوسف حجازی2؛ هوشنگ ایروانی2؛ محمدرضا زالی3؛ سید بابک علوی4 | ||
1دانشجوی دکتری پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران | ||
2استاد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران | ||
3استادیار دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران | ||
4استادیار دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه صنعتی شریف | ||
چکیده | ||
در محیط متغیر کنونی، هیچ روشی برای موفقیت پایدار سازمانی بدون یادگیری سازمانی وجود ندارد. تحقیق حاضر با هدف بررسی یادگیری سازمانی و عوامل تأثیرگذار بر آن در دانشکده های کشاورزی استان تهران انجام شده است. تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و نمونه مورد مطالعه را تعداد 100 نفر از اعضای هیأت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرج ، پردیس کشاورزی ابوریحان و دانشکده های کشاورزی دانشگاه های تربیت مدرس و شاهد تشکیل دادند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات متخصصین و پایایی آن با اندازه گیری آلفای کرونباخ در مرحله پیش آزمون مورد تأیید قرار گرفت. نتایج حاصل از تحقیق بیانگر آن است که در تمامی عوامل زمینه ای (آرمان مشترک، تفکر سیستمی، فرهنگ سازمانی یادگیرنده، ساختار سازمانی منعطف، توسعه قابلیت های شخصی و حرفه ای اعضاء و رهبری تحول آفرین) و فرآیندی (یادگیری سازمانی)، بین وضعیت موجود و حد متعادل (متوسط) در دانشکده های کشاورزی مورد مطالعه تفاوت معنی داری وجود دارد. نتایج حاصل از همبستگی حاکی از وجود رابطه مثبت و معنی دار بین یادگیری سازمانی و تمامی عوامل زمینه ای می باشد. نتیجه حاصل از رگرسیون چند متغیره بیانگر آن است که سه عامل رهبری تحول آفرین، تفکر سیستمی و ساختار سازمانی منعطف به ترتیب بیشترین نقش را در تبیین واریانس یادگیری سازمانی ایفا می کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشکده کشاورزی.؛ سازمان یادگیرنده؛ مؤلفههای زمینهای؛ یادگیری سازمانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Organizational Learning in Agricultural Faculties of Tehran Province | ||
نویسندگان [English] | ||
Enayat Abbasi1؛ Yousef Hejazi2؛ Hooshang Iravani2؛ Mohammad Zali3؛ Seyed Babak Alavi4 | ||
چکیده [English] | ||
In the current turbulent environment, sustainable organizational success cannot be achieved without considering organizational learning. Due to the global pressures, higher education institutions including agriculture colleges should turn to learning organizations to face the challenges ahead. Hence, the purpose of this descriptive correlational study is to investigate organizational learning and the influential factors in agricultural faculties in the province of Tehran. The statistical population consisted of 100 faculty members in College of Agriculture and Natural Resources of Tehran University, Abureyhan University College of Agriculture, Colleges of Agriculture of Tarbiat Moddares University and Shahed University. To collect data, a questionnaire was developed and pre tested. The validity of the instrument was confirmed by experts and its reliability was assessed through Cronbach’s Alpha. Results revealed that with respect to all contextual factors (i.e. shared vision, systematic thinking, organization learning culture, flexible organizational structure, personal and professional development, and transformational leadership) and process factor (organizational learning) the current status and the moderate/average level differ significantly. The results of correlation analysis showed that there exists a positive correlation between organizational learning and all of the contextual factors. The results of multiple regressions revealed that three contextual factors i.e. transformational leadership, systematic thinking, and flexible organizational structure play the most significant role in explaining the organizational learning variance, respectively. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
contextual factors, Faculty of agriculture., Learning Organization, organizational learning | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,126 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,649 |