تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,117,711 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,223,449 |
بررسی رفتار چرخه ای سیستم های مهاربندی مرکب | ||
نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری | ||
مقاله 7، دوره 45، شماره 4 - شماره پیاپی 708182، مهر 1390، صفحه 443-454 اصل مقاله (1.67 M) | ||
نویسندگان | ||
زهرا صنیعی نیا1؛ مهدی قاسمیه2 | ||
1Ph.D. Candidate, School of Civil Engineering, College of Engineering, University of Tehran, I.R. Iran. | ||
2Associate Professor, School of Civil Engineering, College of Engineering, University of Tehran, I.R. Iran. | ||
چکیده | ||
یکی از مشکلات مهاربندهای هم مرکز در مناطق لرزه ای وقوع کمانش در هنگام اعمال بار فشاری است که این مساله باعث می شود مهاربند قبل از رسیدن به حد تسلیم ناپایدار شود. پر کردن قوطی های فولادی با بتن یک راه حل مناسب برای این مساله است. استفاده از مهاربن دهای مرکب، ظرفیت فشاری و کششی مقطع را افزایش داده، و حتی بعد از چندین حلقه رفت و برگشتی و وارد شدن به مرحله غیر الاستیک رفتارهیسترزیس مهاربند را بهبود می بخشد. زیرا که مد های کمانشی را تغییر داده و بدین صورت کمان شهای موضعی را به تاخیر انداخته و شکل پذیری مقطع را افزایش می دهد. این تحقیق به مطالعه بر روی روش های مختلف در بهبود مهاربن دهای مرکب پرداخته و پارامت رهای مختلفی از جمله نسبت عرض به ضخامت، نسبت لاغری، نوع بتن و فولاد مصرفی را مورد بررسی قرار می دهد. نتایج تحلیل نشان می دهد که اثر پرکنندگی بر روی رفتار این نوع مهاربن دهای مرکب بستگی به نسبت عرض به ضخامت و همچنین نسبت لاغری موثر دارد، بطوریکه در نسبت عرض به ضخامت کوچکتر، بهبود در رفتار مهاربند دیده می شود. همچنین در تراز شکل پذیری پایین، پرکنندگی قطعات فولاد و بتن در بهبود و ظرفیت بعد از کمانش نمون هها تاثیر چشمگیری ندارد. در ادامه مقایسه عددی بین روش های طراحی ارائه شده در آیین نامه های معتبر بین المللی برای مهاربند های مرکب صورت گرفته است بطوریکه آیین نامه ژاپن با در نظر گرفتن اثرات کمانش موضعی و پدیده ترک خوردگی بتن و میزان مشارکت آن در باربری، مقطع بزرگتری را پیشنهاد نمود که در نتیجه میزان جذب انرژی آن بمراتب بیشتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتار هیسترزیس؛ شکل پذیری؛ ظرفیت بعد از کمانش؛ مهاربند مرکب | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Cyclic Performance of Composite Bracing Members | ||
نویسندگان [English] | ||
Z. Saneei Nia1؛ M. Ghassemieh2 | ||
چکیده [English] | ||
In seismic regions, steel tubular bracing members have widely been used in steel structures. Although there are some shortages with such systems, due to their economical advantages, they are being used in many structures. The steel hollow brace members exhibit stable hysteretic behavior up to the point of first local buckling, and subsequently they exhibit significant degradation in strength and ductility. Comparing composite braces with steel braces, the presence of concrete infill has shown to influence the possible mode of failure in the specimens. It is also found that the infill supplies the extra compression resistance of the brace after several load reversals; consequently improves ductility capacity of the system. In this research, using the finite element method, the seismic behavior of the composite bracing system with and/or without the infill is simulated. Analytical models with the capability of displaying the cyclic behavior are utilized for concrete filled tubular bracing members. The analysis has been implemented numerically by employing the general purpose finite element software. Overall, it is shown that the difference in improvement gained by concrete infilling was attributed to pertinent variables such as the width to thickness ratio, shape of the section and concrete compressive strength, yield stress of the steel tube and the axial load level on the stiffness, strength and ductility of concrete-filled steel tube braces. In addition, this paper provides information on key response parameters, including tensile and compressive strength and post-buckling capacity, as well as, ductility and energy dissipation capabilities. Particular attention is given to the influence of member slenderness. The analytical findings are compared with the recommendations of a number of international codes of practice; and areas of agreement or discrepancy are highlighted. Finally, special considerations for enhancing the seismic performance goals are discussed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Composite Brace, Ductility., Hysteretic Behavior, Post Buckling Capacity | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,407 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,504 |